Nieuws

Toerisme in de hippische sector

Op vakantie gaan met je paard heeft de laatste jaren een flinke groeispurt gemaakt in ons land. Waar je voorheen spontaan kon bedenken om er een lang weekend op uit te trekken met je paard, moet je tegenwoordig ruim van tevoren je accommodatie reserveren wil je verzekerd zijn van een slaapplek voor jou en je paard. Als ondernemer is het interessant om in te spelen op deze trend, maar welke voor- en nadelen zitten er aan toerisme als verdienmodel op jouw bedrijf en wat komt er allemaal bij kijken?

Profielfoto van Demi Uijtewaal
Demi Uijtewaal
29 juli 2022 | 3 minuten lezen

Ligt jouw bedrijf op een locatie waarbij het mogelijk is om uren door het bos of over het strand te rijden? Dan kan toerisme als een goede (aanvullende) inkomstenbron dienen. Niet alleen nemen het aantal buitenlandse toeristen toe in ons land, maar sinds de coronacrisis zien we ook een grote stijging in het aantal binnenlandse toeristen die graag in eigen land erop uit trekken. In het hippisch toerisme kun je onderscheid maken in dagjestoeristen of mensen die graag blijven overnachten. Voor beide groepen is het belangrijk dat je als ondernemer rekening houdt met een aantal zaken.

  1. Vergunning en verzekering

Uiteraard is het belangrijk om van te voren uit te zoeken of het toegestaan is om op jouw bedrijf toeristische ruiters toe te laten. Beschikt je bedrijf over de juiste vergunning en heb je wel de juiste verzekeringen afgesloten? Check van tevoren goed je polis en je bedrijfsvergunning voordat je de activiteiten start. 

  1. Contract

Of mensen nou voor een eenmalige rit op jouw paarden komen of meerdere nachten blijven met hun eigen paarden, het is belangrijk om een contract af te sluiten met mensen die niet in jouw vaste klantenbestand staan. De FNRS beschikt over een contract voor eenmalige diensten in diverse talen. In het artikel op onze website lees je er meer over.

  1. Accommodatie/paarden

Het is uiteraard ook heel belangrijk om te kijken of jouw accommodatie geschikt is om toeristen te ontvangen. Hierbij is het van belang dat je voor jezelf eerst goed afweegt wat je allemaal wilaanbieden. Wil je alleen dagjesmensen voorzien van een rit op een van jouw paarden of wil je ook dat het mogelijk is dat mensen meerdere nachten blijven overnachten met hun eigen paard. Ga eens bij andere hippische bedrijven kijken hoe zij dit geregeld hebben en maak voor jezelf een lijstje met welke voorzieningen je wel en niet wil treffen op jouw bedrijf en welke faciliteiten echt onmisbaar zijn.

  1. Instructie/personeel

Het is belangrijk om het toevoegen van toerisme aan jouw bedrijf te bespreken met je personeel. Zijn zij wel geschikt om met toeristen om te gaan en liggen hun interesses hier eigenlijk wel? Daarnaast is het belangrijk dat zij over de juiste diploma’s beschikken om de ritten te kunnen begeleiden. Een groot deel van deze buitenritten wordt begeleid door iemand met ervaring. Voorheen was het vaak zo dat verzekeringmaatschappijen hierbij de eisen van Stichting Veilig Paardensport aanhielden. Hierin staat het volgende vermeld: “De groep moet worden begeleid door een ruiter die, naast voldoende kennis en ervaring om leiding te geven aan een groep, tevens in het bezit is van een instructeursdiploma of geldig ruiterbewijs.”

Dit is dan ook wat de FNRS verplicht stelt aan haar leden. Het komt echter regelmatig voor dat een buitenrit, die begeleid wordt door iemand met een Ruiterbewijs, tegenwoordig niet meer gedekt wordt door verzekeringsmaatschappijen. Dit komt doordat veel verzekeringsmaatschappijen andere regels zijn gaan hanteren omtrent het begeleiden van buitenritten. Dit betekent dat wanneer je buitenritten organiseert, en deze laat begeleiden door iemand zonder instructeursdiploma, je niet (volledig) gedekt bent bij ongevallen. Het is dus van groot belang dat voordat je met een groep op pad gaat, nagaat wat er in de polis van jouw verzekeraar staat.

Naast het controleren van de juiste diploma’s van je personeel, kan het ook zijn dat je te maken krijgt met toeristen die geen Nederlands spreken. Het is uiteraard van belang dat je personeel zich wel duidelijk en verstaanbaar kan maken bij alle klanten. Een taalbarrière kan zorgen voor onduidelijke communicatie en als gevolg hebben dat bepaalde regels en adviezen niet door de toeristen wordt opgevolgd.

  1. Promotie

Tot slot is het van belang dat je het kenbaar maakt wat voor diensten jouw bedrijf allemaal te bieden heeft. Hierbij is mond-tot-mond reclame altijd goed, maar in de eerste fase is het belangrijk dat mensen jouw bedrijf weten te vinden. Er zijn verschillende communicatiemiddelen die je in kunt zetten om jouw diensten te promoten. Meer hierover kun je teruglezen op onze website.  Daarnaast is er het platform Buitenrijden.nl waar ruiters terecht kunnen voor alles omtrent eropuit trekken met hun paard. Hier vind je ook Paardenwelkom, ruiters kunnen hier de mooiste plekjes vinden waar ze welkom zijn met hun paarden. Het is als bedrijf mogelijk om je hiervoor aan te melden en zo je zichtbaarheid te vergroten.