Nieuws

Online en offline marketing en communicatie versterkt een bedrijf

FNRS is een ondernemersvereniging die werkt aan een duidelijke merkstrategie waarbij kwaliteit, veiligheid en welzijn belangrijke waardes zijn. Dit willen we graag samen met jou uitdragen. Wat doe jij op het gebied van marketing en bedrijfspromotie? Het is belangrijk dat jouw (potentiële) klanten via jouw communicatiemiddelen terug kunnen zien waarom zij bij jou moeten rijden en niet bij een ander bedrijf. Zorg dat jouw onderscheidend vermogen duidelijk zichtbaar is. Ook als je geen ruimte hebt voor nieuwe klanten is het belangrijk je marketing op orde te hebben, omdat dit voor binding en betrokkenheid met jouw klanten zorgt.

Profielfoto van Frederieke Verhaar
27 juni 2022 | 3 minuten lezen

Doorlopend lichten we verschillende items van het nieuwe kwaliteitsbeleid uit om ondernemers te helpen hun bedrijf op de juiste manier te runnen. In dit item bespreken we de marketing en communicatie.

Offline communicatiemiddelen

Door de komst van het internet heeft er in de marketing en communicatie een verschuiving van offline naar online plaatsgevonden. Een bedrijf zonder website is vrijwel onmisbaar. Toch is het belangrijk dat we offline communicatie niet vergeten. We bespreken welke offline communicatiemiddelen nog van groot belang zijn voor een FNRS-bedrijf. 

FNRS-gevelbord

Het belangrijkste herkenningspunt van een FNRS-bedrijf is het gevelbord. Het is dan ook een minimale eis dat het FNRS­bord zichtbaar is voor bezoekers. Hiermee laat jij jouw bezoekers zien dat je kwaliteit, veiligheid en welzijn hoog in het vaandel hebt staan. Een veilige accommodatie met gediplomeerde instructie, uitstekend faciliteiten voor ruiter en paard en oog voor welzijn van de paarden en de mensen. Door dit samen uit te dragen versterken wij het collectief. 

Neem deel aan evenementen

Een andere vorm van marketing om bijvoorbeeld meer naamsbekendheid te krijgen of de kwaliteit van je bedrijf te vergroten, kun je doen door het organiseren van evenementen zoals de FNRS-KNHS Spring- en Zitcompetitie of de Open Manegedagen. Bij de Spring- en Zitcompetitie geef je een ‘visitekaartje’ af aan collega-ondernemers en hun ruiters. En als deelnemend ruitersportcentrum krijg je de kans ‘in de keuken’ van een collega te kijken. Het deelnemen aan de Open Manegedagen is een goede manier om nieuwe klanten te trekken, maar ook voor de promotie van de paardensport is het belangrijk te laten zien hoe het er bij FNRS­bedrijven aan toe gaat. Doe jij dit jaar mee? Meld je dan hier aan! 

Online communicatiemiddelen

Digitale communicatiemiddelen vergen vaker aandacht. Om online een binding te krijgen met jouw klanten is het van belang dat je regelmatig wat deelt op jouw social media en je website. Vooral je jongeren klanten zitten veel op internet en bereikt je het beste met online communicatie. 

Website

FNRS en haar leden staan voor kwaliteit, veiligheid en welzijn. Dit dragen wij met elkaar uit. Om duidelijk te maken wat dit betekent is het goed om de informatie duidelijk op de website en/ of bij de accommodatie te communiceren. FNRS heeft teksten die je kan gebruiken in jouw communicatie. De voorbeeldteksten zijn voor FNRS-leden beschikbaar op de website van de FNRS. 

Daarnaast is de vindbaarheid van jouw accommodatie van groot belang. Daarom wordt een goede routebeschrijving/Google maps-kaart geadviseerd. Via Google kun je ook jouw vindbaarheid verhogen door je locatie vast te leggen. Naast de vindbaarheid kun je, om een impressie te geven van het bedrijf, foto’s van je paarden en pony’s plaatsen. Ook foto’s van jou en jouw personeel geeft een gastvrije uitstraling van het bedrijf. Houd als laatste je evenementenagenda en eventueel je nieuws geactualiseerd. Voor pensionstalling adviseert FNRS om informatie op de website te plaatsen over de mogelijkheden voor weidegang, het type rijbodem en buitenrijmogelijkheden.

Naast je eigen website is het ook belangrijk de bedrijfsgegevens actueel te houden op de FNRS­bedrijvenzoeker. Zijn jouw gegevens up-to-date? Op deze website is jouw bedrijf vindbaar en staan jouw faciliteiten duidelijk vermeld. Ook is het mogelijk om jouw bedrijfslogo, een korte beschrijving over jouw bedrijf te plaatsen en meerdere medewerkers toe te voegen. Hoe? Klik hier voor een handleiding. 

Social media

Om op te blijven vallen bij klanten is het belangrijk dat je regelmatig communiceert met je klanten. Denk hierbij aan het bijhouden van je social media, maar ook het frequent versturen van nieuwsbrieven is een goed middel om jouw klanten te informeren. Dit hoeven geen uitgebreide en ingewikkelde berichten te zijn maar kanook gaan over de bezigheid van de dag of over bijvoorbeeld de komst van een nieuwe pony. Met dit soort kleine berichten zorgt je voor binding en betrokkenheid met jouw klanten.

Tot slot is de kwaliteit die je levert je allerbelangrijkste marketingtool. Als jouw klanten tevreden zijn, dan vertellen ze dit door aan anderen. 
Het ‘Handboek FNRS-kwaliteitsbeleid’ is gratis te downloaden. Heb je vragen over het nieuwe kwaliteitsbeleid? Mail of bel Robert van Almkerk. Robert is bereikbaar via: robert @fnrs.nl of 06 22 93 47 96.