Nieuws

Bereik de gewenste klant

Profielfoto van Demi Uijtewaal
Demi Uijtewaal
23 december 2020 | 4 minuten lezen

Succesvol ondernemen is geen toeval. Het is het hebben van de juiste ondernemersgeest en een strategie die past bij uw merk. Ja, uw hippisch bedrijf is óók een merk. Een merk is de waarde die de klant toekent aan uw producten en diensten. Deze toegekende waarde bepaalt hoe u zich in de markt positioneert, welke klanten naar uw bedrijf komen en wat men bereid is te betalen voor uw aanbod. Met een goed marketingplan bereikt u de juiste klanten.

Een merk is de symbolische voorstelling die een klant heeft van het bedrijf, in de ruimste zin van het woord. Van de manier waarop u uw trainingen opbouwt of lessen geeft, tot de wijze waarop u vragen beantwoordt. Een merk is eigenlijk alles wat u, al dan niet onbewust, doet om te communiceren met klanten, leveranciers, de doelgroep en de branche. Om succesvol en herkenbaar te worden is een marketingplan een must. Wat moet u doen om tot een succesvol marketingplan te komen?

Marketingplan

Het marketingplan kunt u zien als een leidraad om de juiste klanten naar uw bedrijf te trekken. Bij het maken van uw ondernemingsplan heeft u uw commerciële doelstellingen omschreven, maar hoe zorgt u dat deze potentiële klanten uw bedrijf weten te vinden én ook daadwerkelijk klant worden?

Het vormen van een mening over uw bedrijf gebeurd grotendeels onbewust. Om die reden is het van belang dat u de ervaringen die de klant met uw bedrijf heeft, zowel online als offline, zo creëert zoals u wil dat de klant deze ervaart. Alle acties en uitingen van uw bedrijf moeten op elkaar aansluiten. Een onduidelijk merk komt minder betrouwbaar over. De kans dat een klant dan bereid is te betalen ten opzichte van de concurrent bij de aankoop van een paard, de lessen of een training is dan minder groot. De bereidheid om meer te betalen komt namelijk voort uit een bepaald gevoel wat opgeroepen wordt of de waarde die men toekent aan een uitstraling of prestatie. Voor u als ondernemer de taak om te zorgen dat de uitingen die de klanten, leveranciers en markt van u meekrijgen, aansluiten op de beeldvorming die u wilt creëren.

Storytelling: een bedrijfsverhaal wat beklijft

Wilt u een betrouwbaar merk bouwen voor uw hippische onderneming, breng dan goed in kaart wie u bent en hoe u wilt dat uw bedrijf ervaren wordt. Het formuleren van uw bedrijfsverhaal helpt u bij het maken van uw marketingplan.

Waarom moet die klant bij u een paard kopen of lessen afnemen? Wat is uw meerwaarde? Kijk hierbij verder dan de financiële vergoeding, en start bij de kern. Bepaal ‘waarom doen we wat we doen’, ‘hoe doen we wat we doen’ en ‘wat is het productaanbod dat hierbij past’. Bij de eerste stap komt uw bedrijfsfilosofie naar voren, daarna de acties die u uitvoert om de bedrijfsfilosofie tot leven te laten komen en vervolgens beschrijft uw wat u precies aanbiedt.

Zodra het ‘waarom’ geformuleerd is kijkt u naar uw concurrenten en de factoren die in de markt spelen op wereld- en bedrijfstak-niveau. Zo kunt u formuleren hoe u uw visie wilt uitvoeren op een wijze die past bij de externe factoren die van toepassing zijn op uw onderneming. Bij het productaanbod in het ‘wat’ kiest u producten of diensten die passend zijn bij het realiseren van uw ‘hoe en waarom’.

‘Ieder bedrijf is uniek, door vanuit de kern te communiceren bouwt u aan een herkenbaar merk’

Strategisch denken

Zodra de bedrijfsvisie en het ‘waarom, hoe, wat’ helder in kaart is moet gedacht worden aan een duidelijke communicatie. Waarom zijn uw lessen een echte beleving? Hoe komt het dat uw paard meer waard is dan die van de concurrent? Waarom zou de klant bij u een paard in opfok plaatsen? De manier van schrijven en spreken en de visuele ondersteuning bepaalt of de klant het zo ervaart als u bedoelt, een knap staaltje storytelling dus met de kern van uw merk als stevig fundament. Tevens is het van belang te onderzoeken hoe uw bedrijf gevonden wordt. Is dit fysiek op een wedstrijd of juist online? Met andere woorden, waar zou uw klant zijn informatie inwinnen?

Praktische marketingplannen

Na het bepalen van de bedrijfspositionering, het neerzetten van het merk, en het onderzoeken naar waar de klant zich bevindt moet de (toekomstige) klant geactiveerd worden. Waar vroeger paardenmarkten en het bedrijf in de buurt centraal stond, is de consument nu meer bereid online te vergelijken. Daar moet u in uw marketingplan rekening mee houden.

Hoe begint u aan het uitwerken van een succesvolle (online) marketingstrategie? Hoe kan de doelgroep u nog sneller en gemakkelijker vinden? Zorg voor een professionele website, met de uitstraling die past bij uw bedrijf. Teksten, beeld en lay-out moeten op elkaar aansluiten zodat de klant getriggerd wordt met u contact op te nemen.

Zijn wedstrijden uw voornaamste verkoopkanaal? Ben u dan bewust dat u of uw ruiters uw visitekaartje zijn, en dat het gedrag, ook in de openbare ruimte goed bij uw bedrijf moet passen. Claimt u bijvoorbeeld diervriendelijk en stressvrij paarden te trainen? Dan moet u zich op wedstrijden niet laten verleiden om geïrriteerd op het paard of mede-deelnemers te reageren.

Bevindt uw klant zich veel op social media? Zorg dan dat u hiervoor een jaarplanning maakt waarbij u minimaal 3 keer per week iets online plaatst. Indien u berichten inplant, zorgt u voor continuïteit in uw communicatie.

Zodra de klant op uw bedrijf komt moet de klant hetzelfde ervaren als op uw website, wedstrijd, of social media-kanalen. Het hele team moet achter uw bedrijfsvisie, -waarden en doelen staan. Doet het dat niet? Dan is kan dat betekenen dat uw gewenste klant op uw bedrijf niet ervaart wat u wilt, en dus geen aankoop doet of lessen afneemt. Personeel moet u hierop sturen, maar ook inspireren door ze te betrekken bij de realisatie van uw visie.

Marketingplan om uw toekomst te realiseren

Zodra uw positionering goed is, kunt u een stapje verder gaan. Hiervoor heeft u natuurlijk de juiste tools nodig.  Om up-to-date te blijven als ondernemer is het belangrijk om continu te blijven ontwikkelen, en geïnspireerd te blijven.

Kunt u wel hulp gebruiken bij een strategisch marketing plan? De accountmanagers van de FNRS helpen u graag met kennis, creativiteit en inspiratie om uw plannen tot een succes te maken. Zij kennen de markt en kunnen met u sparren over verschillende invalshoeken. Tevens organiseert de FNRS bijeenkomsten voor hippische ondernemers uit alle bedrijfstypen.