Nieuws

Lange wachtlijsten, een vloek of een zegen?

Profielfoto van Demi Uijtewaal
Demi Uijtewaal
6 oktober 2020 | 2 minuten lezen

Een vloek of een zegen, veel lesbedrijven kampen met lange wachtlijsten. Verspreid over het hele land worden wachtlijsten bij manegebedrijven genoemd met meer dan 100 wachtenden. Toekomstige leden plaatsen blijkt, met name na de coronastop, een steeds groter vraagstuk. Een tekort aan gezonde en brave paarden, ruimte of instructeurs maakt dat het huidige instroomsysteem bij veel bedrijven vastloopt.

Een aantal bedrijven kenden deze uitdagingen al eerder. Tijdens de coronastop konden starters niet beginnen, en heeft men op veel plaatsen ontdekt hoe fijn het buitenleven en de omgang met dieren is. Deze extra toestroom aan beginners is een zegen na de gemiste inkomsten van de coronastop, maar ook een vloek omdat geïnteresseerden die nog niet gestart zijn, ook naar een ander bedrijf of sport kunnen vertrekken waardoor u alsnog de inkomsten misloopt.

Wachtlijstadministratie & bedrijfsvoering

Allereerst is het van belang om een goede administratie bij te houden. Registreer minimaal de NAW-gegevens, het niveau en de leeftijd, lengte en het gewicht van de geïnteresseerde. Dit is eenvoudig bij te houden in ManegePlan. Mocht u hier niet over beschikken adviseren wij u dit in een (Excel) schema te zetten. Zo kunt u te allen tijde zien wie welke ervaring heeft om op de juiste plek in te stromen. Het is belangrijk deze wachtlijst regelmatig up-to-date te houden. Zo kunt u tijdig uw bedrijfsvoering hierop aanpassen.

Ten tweede adviseren wij naar de lesprijzen en marges te kijken. Vaak vallen er weinig ruiters af omwille van een goed gecommuniceerde prijsverhoging. De FNRS helpt u graag met een kostprijscalculatie en het voorbereiden van de schriftelijke communicatie rondom een prijsverhoging richting uw leden.

Wachtlijst programma’s

Indien uw wachtlijst meerdere weken wachttijd beslaat, adviseren wij om een speciaal wachtlijst programma te maken, zodat de starters al in een vroeg stadium verbonden zijn aan uw bedrijf. Dit kunt u bij het inschrijven voor de wachtlijst aan (ouders van)  de ruiter communiceren.  Denk hierbij aan de Bixie & Friends ruiteropleiding voor de kinderen en voor oudere ruiters ruiter-fit lessen of een theoretische CBR10cursus met veel paard & welzijn. Dit kunt u als groepsles eens per maand of eens per twee weken aanbieden. Zo voelen de ruiters zich betrokken, leren ze andere ruiters kennen en maken ze kennis met de gang van zaken op uw bedrijf. Zolang er niet op de pony wordt gezeten, kunt u hiervoor ook een ervaren (stal)medewerker inzetten.

Het Bixie & Friends ruiterpaspoort heeft als voordeel dat kinderen stempels en diploma’s kunnen verzamelen voor het poetsen en de omgang met paarden. Zo zou u een stempel of diploma per wachtlijst-les kunnen behandelen en start de ruiter alvast met de ruiteropleiding. Uiteraard kunt u dit programma tegen een pakket-prijs aan de wachtenden aanbieden.

Heeft u geen ruimte voor een fysieke wachtlijst-les dan kunt u wellicht een verborgen Youtube-kanaal, TikTok of Facebookgroep starten. Op deze verborgen groepen kunt u specifieke informatie delen met de leden van de wachtlijst, zoals digitale filmpjes over paardengedrag, rijden of een kennismaking met de instructie. De toekomstige ruiters blijven zo betrokken bij de sport, en uw bedrijf.

Als FNRS helpen wij u graag. Neem contact op met uw accountmanager indien u ondersteuning kunt gebruiken bij uw wachtlijst.