Belastingwijzigingen (paarden-)vrachtwagens 2026
Eigenaren van (paarden)vrachtwagens moeten rekening houden met veranderingen in de motorrijtuigenbelasting per 2026 en een nieuwe heffing die op 1 juli 2026 ingaat.
Vrachtwagenheffing voor grote vrachtwagens
FNRS-partner aaff legt in dit artikel uit dat Nederland vanaf juli 2026 een nieuwe vrachtwagenheffing invoert.
- De heffing geldt voor vrachtwagens van meer dan 3.500 kg, specifiek voertuigcategorieën N2 en N3.
- Eigenaren moeten hun voertuigen uitrusten met een on-board unit (OBU): dit is een kastje dat via GPS registreert hoeveel gereden kilometers op het heffingsnetwerk zijn afgelegd.
- Het tarief per kilometer hangt af van het gewicht én de uitstootklasse (CO₂ / euro-emissienorm): schonere en lichtere vrachtwagens betalen minder.
De opbrengsten worden grotendeels gebruikt voor verduurzaming van het wegtransport: subsidies voor elektrische of waterstoftrucks, laadinfrastructuur, innovatie en opleidingen. Tegelijkertijd verdwijnen enkele oude belastingen/regelingen: het Eurovignet vervalt per 1 juli 2026 in Nederland en de motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt aangepast. Voor vrachtwagens tot 12 ton vervalt de MRB, voor zwaardere voertuigen wordt deze juist verlaagd. De heffing is niet alleen van toepassing op Nederlandse vrachtwagens: ook buitenlandse vrachtwagens die op Nederlandse wegen rijden, betalen mee. Dit wordt geregistreerd via een UBO of de aanschaf van een dagpas.
Controles en boetes
Controle vindt plaats via kentekenscanners, mobiele controle-eenheden en periodieke audits. Boetes bij fraude (bijv. zonder OBU) kunnen flink oplopen.
Als hippisch ondernemer is het slim om nu al in te zetten op verduurzaming, voertuigen te checken op emissienormen, ritten te optimaliseren en de installatie van een OBU alvast in te plannen.
Motorrijtuigenbelasting: (paarden)-vrachtwagentjes (B-rijbewijs)
Voor particulieren met een kleiner vrachtwagentje, zoals een wagentje die je kan besturen met een B-rijbewijs, zijn er ook belangrijke veranderingen. Tot nu toe betaalden deze motorrijtuigen voor paardenvervoer een kwarttarief MRB. Per 1 januari 2026 vervalt dat kwarttarief en gaat het motorrijtuigenbelastingtarief boven naar het volledige (reguliere) tarief. Eigenaren van deze wagentjes (vaak particulieren) zullen aanzienlijk meer MRB gaan betalen vanaf 2026. De Rijksoverheid motiveert deze stap onder meer met de wens om het bijzondere tarief te vereenvoudigen en het belastingstelsel gelijkt te trekken.
Wat betekent dit voor hippische ondernemers?
Voor hippische ondernemers met eigen (vracht)wagens voor paardenvervoer betekent dit mogelijk veranderende vaste lasten bij gebruik van hun voertuigen. Transporteurs binnen de hippische sector (bijv. paardentransportbedrijven met zwaardere vrachtwagen) krijgen te maken met kilometerheffing, wat investeringen in schonere voertuigen en planning des te belangrijker maakt. Gezien de opbrengsten van de vrachtwagenheffing deels terugvloeien naar verduurzaming kunnen er kansen zijn voor het aanvragen van subsidieregelingen voor emissievrije voertuigen.
Wat kan je als hippisch ondernemer doen?
De belastingwijzigingen die in 2026 ingaan, zijn significant voor iedereen met (paarden-)vrachtwagens. De nieuwe vrachtwagenheffing gaat een belangrijke impact hebben op grote transportvoertuigen, terwijl ook particuliere eigenaren van (paarden)vrachtwagentjes aanzienlijke stijging van de MRB kunnen verwachten. Voor FNRS-leden is het belangrijk om zich nu al voor te bereiden, zowel financieel als strategisch.
- Inventariseer je wagenpark: welke voertuigen vallen onder de nieuwe vrachtwagenheffing? Heb je ook een paardenwagen privé in bezit?
- Bereken de extra kosten: met de kilometerheffing én hogere MRB kunnen je jaarlasten flink stijgen.
- Overweeg verduurzaming: schone voertuigen betalen minder per kilometerheffing en je kunt mogelijk subsidie hiervoor aanvragen.
- Registreer op tijd: zorg dat je op tijd een OBU hebt.
- Communiceer met je klanten: voor transportbedrijven of ritten voor klanten kan het nodig zijn om logistieke kosten door te berekenen.
