Leerstijlen in de hippische sector: leren met het oog op de toekomst
In de hippische sector komen steeds meer generaties samen, elk met hun eigen manier van leren en ontwikkelen. Om klaar te zijn voor de toekomst is het belangrijk om oog te hebben voor die verschillen. Door als ondernemer in te spelen op diverse leerstijlen, van praktisch en visueel tot digitaal en ervaringsgericht, ontstaat er een omgeving waarin kennis zich optimaal kan ontwikkelen en doorgegeven wordt. Wie als hippisch ondernemer wil blijven aansluiten bij deze ontwikkeling, doet er goed aan zich te verdiepen in de verschillende leerstijlen.
Wat zijn leerstijlen?
Leerstijlen zijn de verschillende manieren waarop mensen informatie opnemen, verwerken en toepassen. De een leert door luisteren, de ander door kijken, en weer een ander door te doen. Als je inzicht krijgt in de verschillende leerstijlen kun je jouw uitleg, begeleiding en instructie beter afstemmen op de persoon. Leerstijlen kun je globaal in deze vier hoofdtypen onderscheiden:
1. Visueel: leren door te kijken (bijv. video's, demonstraties, schema’s).
2. Auditief: leren door te luisteren (bijv. uitleg, gesprekken).
3. Kinesthetisch: leren door te doen (bijv. oefenen, zelf ervaren).
4. Lezen/schrijven: leren door lezen en aantekeningen maken.
In de praktijk combineren de meeste mensen meerdere leerstijlen, met vaak één of twee duidelijke voorkeuren. Op een manege of stal betekent dit dat de één beter leert door iets te zien, terwijl de ander juist behoefte heeft aan zelf doen en directe feedback. Zo heeft een nieuwe stalmedewerker baat bij een duidelijke demonstratie, terwijl een ruiter sneller leert van gerichte aanwijzingen tijdens het rijden. Ook collega’s verschillen in hoe ze instructies oppakken. Door je uitleg af te stemmen op iemands leerstijl vergroot je het begrip en behaal je samen betere resultaten.
Leren verandert
Vroeger was leren in de sector vooral gericht op ‘meelopen’, kijken, en geleidelijk meer verantwoordelijkheid krijgen. Veel ondernemers zijn zelf op die manier opgegroeid in de sector. Maar nieuwe generaties personeel en leerlingen zijn gewend aan meer structuur, heldere uitleg en soms ook digitale ondersteuning. Ze willen weten waarom iets moet, niet alleen hoe. Dat vraagt om een andere benadering in begeleiding. Daarnaast is kennis veel toegankelijker geworden via online platforms en sociale media. Praktijkervaring blijft essentieel, maar wordt steeds vaker gecombineerd met moderne leermiddelen zoals videoanalyses, webinars en online lespakketten.
Wat kun je als ondernemer doen?
Het werken met paarden vereist gevoel, techniek en kennis. Juist in deze praktische omgeving maakt het uit hoe iemand het beste leert. Door als ondernemer bewust om te gaan met verschillende leerstijlen kun je niet alleen effectiever lesgeven, maar ook een prettiger leerklimaat creëren. Dit bevordert niet alleen de prestaties van ruiters, maar verhoogt ook de motivatie en het behoud van personeel. Door lesstof op verschillende manieren aan te bieden wordt het leerproces effectiever. Je maakt het makkelijker om jouw kennis over te dragen én houdt aansluiting bij de medewerkers en ruiters van nu. Zo bouw je verder aan een sterk, toekomstgericht hippisch bedrijf.
