Nieuws

FNRS, Penny, Stip de Pony én Horse Event bundelen krachten voor jonge ruiters

De FNRS, het populaire magazine Penny, het kindermerk Stip de Pony en evenementenorganisatie Bartels Media & Events slaan de handen ineen om jonge kinderen spelenderwijs kennis te laten maken met de paardensport. Deze vier partijen introduceren samen een laagdrempelig instapconcept 'het Plezier met Paarden-pakket' waarmee jonge ponyfans welkom worden geheten in de wereld van paarden om méér kinderen, met méér plezier, langer te laten paardrijden.

Profielfoto van Frederieke Verhaar
13 mei 2025 | 2 minuten lezen

Starten bij de allerkleinsten

Met ruim 250 aangesloten manegebedrijven wil de FNRS via deze samenwerking nieuwe aanwas in de paardensport stimuleren. Door jonge kinderen op verschillende manieren en plekken te enthousiasmeren over paarden, ontstaat een natuurlijke doorstroom richting FNRS-ruitersportcentra en de nieuwe ruiteropleiding Plezier met Paarden. Het instapconcept bevat onder andere een welkomsttas met het boekje ‘Mijn eerste paardrijles’, een Penny Magazine, het Stip de Pony Handboek en een uitnodiging voor Horse Event Youth en Superstars.

Daarnaast worden er speciale introductielessen, zoals poetslessen, met Stip de Pony ontwikkeld om jonge kinderen kennis te laten maken met de ponywereld, nog vóór het daadwerkelijke rijden. De lessen worden ondersteund door een zorgvuldig opgebouwd lespakket voor een verantwoorde start in de omgang met paarden en pony’s.

Educatie en plezier

De ruiteropleiding van Plezier met Paarden wordt verder ontwikkeld met lesmaterialen, waarbij Penny en Stip de Pony als vertrouwde merken worden geïntegreerd in het aanbod voor de jongste doelgroep. Een ander hoogtepunt van de samenwerking is ondersteuning van de merken bij de proevendagen van Plezier met Paarden. Ruitersportcentra kunnen hierbij een prijzenpakket aanvragen om de eerste ervaring van het proeven rijden extra bijzonder te maken.

Deze unieke samenwerking zet in op nieuwe generatie paarden- en ponyfans!

Plezier met Paarden Weekend

Jaarlijks organiseren de vier partijen samen het Plezier met Paarden Weekend op de Stip de Pony Ranch. Dit evenement laat kinderen kennismaken met pony’s, verzorging, de eerste rijlessen én met de manegebedrijven in hun regio. Zowel een dagbezoek als een weekendverblijf is mogelijk. Ruiters aangemeld bij Plezier met Paarden mogen gratis deelnemen.

Horse Event Youth & Superstars

Met de toetreding van Bartels Media & Events als vierde samenwerkingspartner wordt ook de kracht van paardensportevenementen ingezet om jonge ruiters te inspireren. Bartels Media & Events brengt onder meer Horse Event Youth en Horse Event Superstars in als vaste onderdelen van de samenwerking.

Gijs Bartels, directeur van Bartels Media & Events: “We zijn trots om deel uit te maken van dit unieke initiatief. Samen bouwen we niet alleen aan nieuwe fans, maar ook aan verantwoorde begeleiding en beleving. Deze merken versterken elkaar perfect.”

Gezamenlijke missie

De betrokken partijen — FNRS, De Jonge Lezer (Penny), Van Hoorne Studios (Stip de Pony) en Bartels Media & Events (Horse Event) — zetten hun krachten in om jonge kinderen én hun ouders enthousiast te maken voor de paardensport.

Haike Blaauw, directeur van de FNRS: “Ik ben enorm blij en trots dat deze vooraanstaande en bekende partijen hun vertrouwen in de FNRS en ons label Plezier met Paarden hebben uitgesproken. Samen nemen we jonge paardenliefhebbers écht mee op ontdekkingsreis in de paardenwereld. Deze samenwerking biedt onze ondernemers fantastische kansen om kinderen op een laagdrempelige en professionele manier te verwelkomen en hun huidige ruiters enthousiast te maken met acties en voordelen die perfect aansluiten bij hun belevingswereld. Het draagt écht bij aan de toekomst van de paardensport.”

Tim Smit, CEO De Jonge Lezer: “Penny is een begrip onder jonge paardenliefhebbers. Samen met deze sterke merken kunnen we kinderen nog beter begeleiden in hun eerste stappen in de paardensport.”

Michael van Hoorne, CEO van Hoorne Studios: “Stip de Pony groeit snel onder jonge kinderen. Deze samenwerking maakt het mogelijk om op een veilige, speelse manier kennis te maken met de wereld van pony’s.”

Blik op de toekomst

De samenwerking is deze week gestart en wordt deze zomer landelijk uitgerold. In 2026 volgt bovendien de productie van een bioscoopfilm. Verdere details hierover worden later bekendgemaakt.