Nieuws

Column Robert van Almkerk: "Het nieuwe kwaliteitsbeleid, één jaar later."

Profielfoto van Robert van Almkerk
31 mei 2022 | 2 minuten lezen

De reacties

“Jullie worden meer een controle organisatie met steeds meer regeltjes”. Dat klinkt niet echt als een compliment als het gaat om het kwaliteitsbeleid. Dit is slechts een sporadische reactie. De meeste bedrijven die op de nieuwe manier zijn gekeurd, zijn tevreden.  FNRS heeft er bij de vernieuwingen bewust voor gekozen om meer te keuren op professionaliteit en daarbij kwaliteit, veiligheid en welzijn voorop te stellen in plaats van luxe inrichting of veel faciliteiten centraal te stellen. De keuring is meer gericht op de ondernemer en om deze te ondersteunen bij de bedrijfsvoering. Ondanks dat de praktijk leert dat de keuring meer tijd in beslag neemt, wordt deze wel positief ontvangen door de ondernemer.  

Welzijn

Daar waar in eerste instantie scepsis was over de scores op boxmaten en de uren vrije beweging, blijkt dat in de praktijk enorm mee te vallen. Bedrijven met kleinere boxen hebben vaak meer vrije beweging en daar waar de vrije beweging lager scoort zien we vaker grotere stallen of groepshuisvesting. FNRS-bedrijven hebben ook niet overal dezelfde boxmaten. Door de grotere boxen ook voor grotere paarden te gebruiken zien we in de praktijk ook dat bedrijven voor een deel voldoen aan de regel van (2*stokmaat)^2. Daarnaast zien we ook steeds vaker een luik in de stallen.

De cijfers

Nu we een jaar op de nieuwe manier aan het keuren zijn, kunnen we de eerste statistieken laten zien. Er zijn inmiddels ongeveer 175 bedrijven gekeurd. Nog niet alle keuringen zijn volledig afgehandeld maar waar dit wel het geval is, zien we dat 81% van de bedrijven gelijkt blijft in het aantal sterren. 16% van de bedrijven gaat een ster omhoog en 3% gaat één ster naar beneden. De angst voor een terugval in de sterren lijkt op dit moment dus ongegrond. In de komende jaren worden er overigens wel strengere eisen gesteld aan boxmaten voor de 5 sterren bedrijven.

Wat valt er op?

Ieder bedrijf is anders en dat is goed terug te zien in de rapportages. Maar er zijn twee, vaak terugkerende, items. Het hebben van een privacyverklaring en een RI&E zijn opgenomen als basisnorm. Door hier op de keuren lijkt het inderdaad of FNRS vooral op regeltjes let. Dit zijn wettelijke verplichtingen dus door dit op te nemen in de keuring wijzen wij de ondernemers op deze verplichting. Helaas zijn deze twee punten niet altijd op orde bij de bedrijven. Zeker de privacyverklaring is vrij eenvoudig te realiseren. FNRS heeft een voorbeeld beschikbaar die eenvoudig aan te passen is voor het bedrijf.

Hulp nodig?

De komende periode gaat FNRS verder met keuren. Bedrijven die gekeurd worden ontvangen een uitnodiging om deel te nemen aan de online webinar “voorbereiden op de kwaliteitskeuring”. Tijdens deze bijeenkomst vertellen wij in vogelvlucht de belangrijkste veranderingen in het kwaliteitsbeleid en hoe je je kunt voorbereiden op de keuring. Optioneel kan ook een accountmanager ook bij je langskomen om jou te ondersteunen. Dit alles om de keuring voor zowel inspecteur als bedrijf zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.