Nieuws

Hoe kom je als ondernemer met de huidige prijzen op jouw bedrijf uit met de kosten?

De prijzen stijgen door de verschillende tekorten van (grond)stoffen en de inflatie. Ook hippische ondernemers kampen met dit probleem. Veel ondernemers vragen zich af wat hun collega’s doen met de verhoogde prijzen. Om hier inzicht in te krijgen vroegen we verschillende ondernemers: ‘Hoe kom jij met de huidige prijzen op jouw bedrijf uit met de kosten?’ Deze vraag stelden we aan FNRS-leden Marinus Podt (De Reggehoeve), John Smits en Ireen van der Spek (Stal Smits) en Jolanda Harkema-Peters (Pensionstal Jacobshoeve).

Profielfoto van Demi Uijtewaal
Demi Uijtewaal
2 mei 2022 | 4 minuten lezen

Marinus Podt: Pensionstal en manege Reggehoeve beschikt over 40 pension- en 40 privépaarden. Zij zijn een, door de FNRS hoog beoordeelde accommodatie, gelegen in de prachtige natuur aan de Regge, waar een goede sfeer en kwaliteit hoog in ’t vaandel staat. Om dit te waarborgen heeft manege Reggehoeve onder andere nieuwe investeringen gedaan wat kosten met zich mee heeft gebracht. “Ik heb eind december een kostprijscalculatie gedaan met Patrick. Het jaar daarvoor hebben we de prijzen niet verhoogd, omdat we midden in een grote verbouwing zaten. We wilden eerst de nieuwe faciliteiten afbouwen, zoals een overdekte trainingsmolen, gedraineerde paddocks, eb en vloed longeercirkels, en hebben toen besloten om hierna de prijzen aan te passen. De kostprijs kwam vele malen hoger te liggen dan de tarieven die we vroegen voor onze stallen. We kwamen ongeveer 95 euro per maand te kort per stallingsplaats. We hebben de prijzen, van onze pensionstalling en onze manege, per januari 2022, uiteindelijk met 15% verhoogd. We hebben per kwartaal een nieuwsbrief, waarin we de verhoging hebben gecommuniceerd. Elke klant heeft persoonlijk contact op mogen nemen. We zijn altijd heel open geweest over alle cijfers. Dit ging eigenlijk heel begripvol. We zien helaas wel weer een nieuw probleem opspelen met de oorlog in Oekraïne, de inkoopprijzen en verzekeringen. Nadat we onze tarieven in januari hebben verhoogd, is de aansprakelijkheidsverzekeringmet 420 euro en het energiecontract met 1000 euro per maand omhoog gegaan. We zullen hier straks weer iets mee moeten, willen we niet opnieuw verlies draaien. De kostprijzen zijn weer zo verhoogd dat het opnieuw onze kosten niet meer dekt. Ik hoop ook dat als andere ondernemers bij elkaar zien dat de prijzen, wellicht met een tijdelijke toeslag, worden verhoogd, sector breed hippische bedrijven hun (kost)prijzen opnieuw berekenen en waar nodig herzien. We kunnen niet onder de kostprijs blijven werken. Als we onder de prijs blijven werken dan houdt het op een gegeven moment op. Dan valt er niks meer te herstellen, te vernieuwen of te vervangen. We moedigen andere ondernemers aan om meer te gaan kijken naar de kostprijs en om mee te gaan in de verhoging indien nodig. Je kunt het niet allemaal zelf bekostigen en het onderhoud van andermans paard betalen. Hoe moeilijk dit ook is. Je wil niet dat mensen moeten stoppen, omdat ze hun hobby niet langer kunnen bekostigen, maar aan de andere kant ben je zelf ook meer geld kwijt. Kijk bijvoorbeeld eens in de supermarkt hoeveel het tegenwoordig kost. Je wil welzijn blijven garanderen, je wil kwaliteit voor het paard en de ruiter, veiligheid staat voorop en daar moeten we voor betalen wat er voor betaald moet worden.”

John Smits en Ireen van der Spek: De prachtige Pensionstal Smits gelegen in Steensel beschikt over 80 boxen waar de klanten en paarden, bij John Smits en Ireen van der Spek, altijd op nummer één staan. “Wij bieden ruimte aan voor dressuur, springen, mennen, eventingen en recreatie. Wij vinden kwaliteit en service leveren aan onze klanten het belangrijkste en hebben daarom de laatste jaren veel vernieuwd aan de accommodatie. Een nieuwe eb en vloed buitenrijdbaan van 102 x 42 meter, twee nieuwe stapmolens, nieuwe stallen en bouwen wij in de toekomst, naast de huidige binnenrijbaan van 20 x 50 meter, ook een binnenrijbaan van 30 x 60 meter. Dit heeft natuurlijk veel investeringen met zich mee gebracht. Ik merkte net als vele andere ondernemers dat het stro, het hooi en de brokken steeds duurder worden. Daarnaast constateerde ik dit niet alleen in de prijs- verhoging van externe invloeden, maar zag ik ook een ontwikkeling in de kosten voor het personeel. Hoe meer paarden hoe hoger de personeelskosten. Laat ik het uitleggen met een rekensom. Per paard zijn wij ongeveer een half uur aan het werk, reken 15 euro per uur dat is toch weer 210 euro kosten aan personeel per paard per maand. Door al deze veranderingen merkte ik dat er aan het einde van de maand, onderaan de streep, bijna geen winst meer werd gedraaid, waardoor ik samen met accountmanager Patrick van  de  FNRS,  in  september 2021, een kostprijscalculatie heb laten maken. Ik ben blij dat ik opnieuw naar de kosten ben gaan kijken, omdat uit de kostprijscalculatie naar voren is gekomen dat ik per stal veel te kort kwam. Per 1 januari 2022 heb ik daarom de nieuwe maandtarieven fors moeten verhogen. Om de prijsverhoging te communiceren en omdat klantencontact erg belangrijk voor ons is, heb ik een vergadering georganiseerd. Ik heb iemand van NHB Deurne uitgenodigd die les heeft gegeven in bedrijfseconomie die de prijsverhogingen heeft toegelicht aan onze klanten, omdat hij het boekhoudkundig beter kon onderbouwen dan wijzelf. Onze klanten waren best geschrokken van deze verhoging, maar begrepen ook dat dit nodig was. Uiteindelijk zijn er helaas wel enkele klanten vertrokken omdat het te duur voor hen werd, maar hebben wij inmiddels ook weer enkele nieuwe klanten terug.”

 

Jolanda Harkema-Peters: Stal de Jacobshoeve was voorheen een kleinschalige pensionstal met een 20 x 40 buitenrijbaan, een longeerbak, paddocks en een stapmolen. In 2018 besloten ze het bedrijf aan te pakken en te vernieuwen. “We hebben de oude stal afgebroken en nieuwe stallen hiervoor teruggebouwd. We hebben extra land gekocht, een binnenrijbaan gebouwd en zijn we lid geworden van de FNRS. We zijn het allemaal wat professioneler gaan doen, waardoor we de prijzen moesten verhogen. Als wij verhogingen doorvoeren, doen wij dit het liefste per 1 januari. We kijken in het najaar of we een stap moeten maken of niet. Vorig jaar en het jaar daarvoor hebben we moeten verhogen. Dit jaar hebben we niet verhoogd, maar ik denk dat we voor het nieuwe half jaar toch weer opnieuw moeten analyseren, gezien de situatie in Oost-Europa en de verwachten prijsstijgingen. We zijn september 2020 samen met Patrick begonnen met het maken van een kostprijscalculatie die we regelmatig aanpassen, zodat we de huidige kostprijs in de gaten kunnen houden. Als de inkoopprijs stijgt, moet je iets doen met je prijs. Als pensionstal blijft het altijd puzzelen met de kosten, neem bijvoorbeeld onverwachts de stormschade van vorige maand. We zijn natuurlijk klein begonnen dus ik weet hoe het is om steeds meer uit te breiden. Daarom wil ik vooral ondernemers, die hobbymatig hun bedrijf runnen, als tip meegeven niet vergeten om kosten, zoals eigen werktijd, verzekeringen en belastingen die erbij komen, mee te nemen. Naar mijn idee wordt dat vaak opzij geschoven. Niet alleen kijken naar wat koop ik in en wat wordt er verbruikt. Breng goed in kaart welke kosten heb ik daadwerkelijk allemaal. Zet dit in een kostprijscalculatie bij elkaar en je weet wat je per maand kwijt bent. Het is belangrijk als je iets doorvoert dat je het goed kan onderbouwen en communiceert naar je klanten, zodat ze ook begrijpen waarom het nodig is. Ik heb er voor gekozen om dit in een groep te doen, zodat iedereen de gelegenheid had om vragen te stellen. Voor de mensen die niet aanwezig konden zijn, hebben we een overzicht op papier gezet, zodat iedereen dezelfde informatie kreeg.”