Nieuws

Patrick Marsman: “Hogere rekening sturen om te overleven”

Door een verhuizing binnen het team zijn vanaf 1 januari de regio’s van de FNRS-accountmanagers gewijzigd. Dit betekent voor mij, accountmanager Patrick Marsman, dat ik “nieuwe” bedrijven mag ondersteunen in Zuid-Holland, Brabant en Zeeland. Automatisch betekent dit ook dat ik niet meer het vaste aanspreekpunt ben voor bedrijven in de provincies Gelderland en Overijssel. Dat wil gelukkig niet zeggen dat ik nooit meer in het oosten van het land te vinden ben.

Profielfoto van Patrick Marsman
16 februari 2022 | 1 minuut lezen

Bepaal goede marge met kostprijscalculatie

Ik zal in 2022 nog steeds door heel Nederland kostprijscalculaties maken, wanneer bedrijven hier behoefte aan hebben. Want waar ik ook kom in Nederland, overal is de vraag “met hoeveel euro moeten de prijzen verhoogd worden?” of “wat doen andere ondernemers met de prijzen voor dit jaar?” Mijn antwoord is altijd simpel; bereken samen met mij wat je kostprijs is van je pension-, manege-, opfok- of trainingspaard, bepaal een goede marge en zorg dat je de prijzen die richting op krijgt.

Stijgende inflatie uitdaging hippische sector

Vanmorgen kreeg ik een pushbericht dat de inflatie in januari naar 6,4% (!) is gestegen. Alles wordt duurder; energie, brandstof, stro, hout en ga zo maar door. Daarnaast hebben we in de hippische sector nog genoeg extra uitdagingen op het gebied van verzekeringspremies, personeel, nieuwe welzijnsnormen en de aankoop van (manege)paarden. De klant zal dit moeten betalen, anders is er geen businessmodel meer. De opbrengsten wegen dan simpelweg niet meer op tegen de lasten. De hippische sport wordt de komende jaren wellicht dan minder toegankelijk en is niet meer weggelegd voor mensen met een kleinere beurs. Dat is misschien jammer, maar wel de realiteit.

Conclusie: Het runnen van een hippisch bedrijf brengt hoge kosten met zich mee en daarvoor zullen we ook hogere rekeningen moeten sturen om te kunnen overleven.

Ik kijk ernaar uit om jullie snel persoonlijk te spreken, of dit nu voor de eerste of zoveelste keer is.
Tot snel,

Patrick Marsman
Accountmanager West-Nederland