Nieuws

Column van een ondernemer: Prijsverhoging, meer dan logisch

Profielfoto van Ramon van Blijenburgh
29 oktober 2021 | 1 minuut lezen

Het is voor ieder bedrijf van groot belang dat je als ondernemer de vinger aan de pols houdt betreft  de omzet, de kosten en de winstmarge. In de tijd waarin we nu leven zien we een sterke stijging van prijzen die de inkoopkosten van de onderneming omhoog brengen. Geschikte lespaarden zijn schaars en als je ze al vindt is de aanschafprijs hoog. Daarnaast stijgen de energiekosten flink, inkoopkosten van de horeca gaan omhoog, en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Zoals in bijna iedere bedrijfstak worden hogere inkoopkosten doorberekend aan de klant. In de hippische wereld rust daar, naar mijn mening, een taboe op. In onze onderneming hebben wij altijd moeite gehad om prijsverhogingen door te belasten naar onze klanten. Altijd met het idee dat we daardoor klanten zouden verliezen, paardensport is immers een dure sport, dachten en denken wij. Als we een verhoging doorvoerden was dat altijd voorzichtig.

Echter als je jaarlijks een bescheiden prijsverhoging toepast, in verband met stijgende kosten en de inflatie, is het voor de klant draagbaar. Het welzijn van de paarden kunnen blijven waarborgen, de kwaliteit van de onderneming behouden en verhogen vraagt regelmatige investeringen die uiteraard weer geld kosten.

Ik ben ervan overtuigd dat de ruiters op onze bedrijven bereid zijn te betalen voor het welzijn van de paarden en een betere kwaliteit van de onderneming. Iedereen is gebaat bij vooruitgang, zolang prijsverhoging maar in balans zijn met geleverde diensten. Wanneer je dit als ondernemer duidelijk kunt uitleggen naar de klant, is het begrip voor de tariefverhoging ook groter.

Ramon van Blijenburgh,
De Amsterdamse Manege