Kwaliteitsbeleid

De FNRS en de aangesloten ruitersportcentra staan voor kwaliteit, veiligheid en welzijn. Voor bezoekers en consumenten is het belangrijk dat iedere ondernemer duidelijk kan uitleggen wat deze kernwaarden op zijn/haar bedrijf betekenen.

De FNRS en de aangesloten ruitersportcentra staan voor kwaliteit, veiligheid en welzijn. Voor bezoekers en consumenten is het belangrijk dat iedere ondernemer duidelijk kan uitleggen wat deze kernwaarden op zijn/haar bedrijf betekenen.

De ontwikkelingen in  de maatschappij gaan snel, zo ook in de hippische wereld. De afgelopen jaren heeft dierenwelzijn steeds meer aandacht gekregen. Daarnaast baart ook de toenemende claimcultuur hippische ondernemers zorg. Daarom is het van groot belang dat je als ondernemer laat zien dat je goed voor de paarden zorgt, veiligheid hoog in het vaandel heeft staan en dat jouw bedrijf professioneel gerund wordt.

De FNRS en de aangesloten ruitersportcentra staan voor kwaliteit, veiligheid en welzijn. Voor bezoekers en consumenten is het belangrijk dat iedere ondernemer duidelijk kan uitleggen wat deze kernwaarden op zijn/haar bedrijf betekenen.

Keuringsrapport en handboek

De resultaten van de keuring vind je in het keuringsrapport. Alle punten van het kwaliteitsrapport zijn uitgewerkt in het ‘Handboek FNRS-kwaliteitsbeleid’. In dit handboek staan ook nuttige tips en adviezen om uw bedrijfsvoering te verbeteren. De punten die worden beoordeeld door Stichting Veilige Paardensport komen niet terug in het keuringsrapport van de FNRS. De veiligheidspunten worden hierdoor niet dubbel beoordeeld. Vanaf 2021 worden de keuringen voor de FNRS en SVP door één inspecteur uitgevoerd.

Basiseisen en adviespunten

Het keuringsrapport van de FNRS bestaat uit basiseisen, onderwerpen waar sterren mee behaald kunnen worden en adviespunten. Heeft jouw bedrijf voldoende punten behaald om te voldoen aan de basiseisen? Dan voldoet jouw bedrijf aan de minimale eisen van het FNRS-lidmaatschap en mag je het FNRS-gevelbord ophangen. De basiseisen worden iedere 2,5 jaar opnieuw beoordeeld.

Eisen voor sterren

Naast de basiseisen kan je extra punten behalen die recht geven op drie, vier of vijf sterren. Bij de keuringsitems is aangegeven of het voor sterren wordt beoordeeld. Na de keuring ontvangt je het keuringsrapport en eventueel een nieuw certificaat met het aantal sterren wat van toepassing is. Het certificaat is geldig tot de volgende keuring, maximaal 2,5 jaar.

Voldoet het bedrijf (nog) niet?

Blijkt uit de kwaliteitskeuring dat het bedrijf niet volledig voldoet aan de basiseisen? Dan krijg je maximaal zes maanden om de nodige aanpassingen te doen zodat het bedrijf alsnog voldoet. Indien jouw bedrijf een ster naar beneden blijkt te gaan, dan is het ook mogelijk om  binnen zes maanden de nodige aanpassingen te doen voor het behoud van de sterren. Wij maken samen een plan van aanpak, waarbij een van onze accountmanagers kan ondersteunen.

Introductievideo's kwaliteitsbeleid

In een paar korte introductievideo's wordt uitgelegd waar bij het nieuwe kwaliteitsbeleid naar gekeken wordt. Robert van Almkerk legt dit voor kwaliteit, veiligheid en welzijn eenvoudig uit. De reeks video’s wordt later uitgebreid met gedetailleerde video’s over de verschillende hoofdstukken. Klik op onderstaande afbeelding om de video's over het kwaliteitsbeleid voor ondernemers te bekijken. 

 

Video's voor ruiters

In een paar korte video’s leggen we uit welke voorbereidingen ruiters kunnen treffen voor hun eerste paardrijles, het belang van veiligheid en dat het welzijn van de paarden goed voor elkaar is bij FNRS-bedrijven. Hiermee kunt u uw huidige klanten uitleggen waarom het zo belangrijk is om te voldoen aan de eisen van kwaliteit, veiligheid en welzijn en kunnen nieuwe ruiters geïnspireerd worden om te gaan paardrijden bij een FNRS-bedrijf en weten ze wat ze kunnen verwachten. Klik op onderstaande afbeelding om de video’s ruiters te bekijken.