Nieuws

Positieve veranderingen in de bedrijfsvoering door corona

De coronaperiode was voor verschillende hippische ondernemers erg lastig en kende vele uitdagingen. Toch hebben sommige bedrijven ook positieve veranderingen doorgevoerd in hun bedrijfsvoering naar aanleiding van de coronamaatregelen. Een aantal bedrijven vertellen over hun positieve wijzigingen door de coronaperiode.

Profielfoto van Rachel van Keulen
Rachel van Keulen
25 maart 2022 | 3 minuten lezen

HC Boeyenkamp

Maaike van Dijk, eigenaresse van Hippisch Centrum Boeyenkamp, vertelt over haar ervaringen met betrekking tot minder ouders aan de kant van de rijbaan en de aanschaf van een zelfbediening koffieapparaat: “Tijdens de coronaperiode was er geen publiek welkom om te kijken bij de rijlessen. We hebben toen gemerkt dat kinderen ook minder werden afgeleid en zich meer konden  focussen op de instructeur. Daarom hebben we gecommuniceerd naar de klanten, dat het voor de ruiter, beter is dat er geen ouders langs de rijbaan staan. Zo voorkom je dat je kind wordt afgeleid tijdens het rijden. Sommige ouders zetten nu hun kinderen af en halen ze later weer op, anderen gaan tijdens de paardrijles van hun kind boodschappen halen of gaan in de kantine zitten waar sommigen nog even wat voor hun werk doen.”

“Tijdens de coronaperiode mocht ook onze kantine niet open. Dat had qua personele inzet en kosten ook een ‘voordeel’ dat er niet iemand aanwezig moest zijn. We hebben nagedacht over hoe we dit op de korte- en lange termijn konden gaan oplossen en hebben toen  een selfservice-koffieautomaat voor aangeschaft waar klanten zichzelf kunnen bedienen. Momenteel gebeuren de betalingen nog via de factuur welke maandelijks worden verstuurd maar binnenkort kan er draadloos betaald worden bij dit apparaat. Ik merk gelukkig nu dat mensen met deze kleine veranderingen gemakkelijk om gaan. Het werkt echt perfect.”

Rijvereniging Sjaerdema-Liauckemaruiter

Marjan Eckhardt, bestuurslid en vicevoorzitter bij Rijvereniging Sjaerdema-Liauckemaruiter, vertelt over het reserveringssysteem via hun website voor het gebruik van de rijbanen. “In het begin van de corona waren we bang voor wachttijden, mensen gaan namelijk vaak in de avonduren rijden. Hierdoor hebben we een reserveringssysteem door onze websitebouwer in elkaar laten zetten. Zo werd het inzichtelijk hoeveel mensen de rijbaan hadden gereserveerd. De ruiters moeten hun naam, tijd en e-mail invullen. Ze moeten wel eerst kijken naar de rijbaanbezetting, daarvoor hebben we een schema gemaakt waarmee je kan zien of de rijbaan vrij of bezet is.”


“Wat ook een voordeel is, naast het inzichtelijk maken van de rijbaanbezetting, is dat de mest vaker wordt opgeruimd. Voor de aanschaf van dit systeem was dat echt een probleem. Met dit systeem kunnen we nu namelijk achterhalen wie als laatste gebruik heeft gemaakt van de rijbaan. Het enige nadeel van dit systeem is dat je als je gereserveerd hebt, het niet meer te annuleren is. Hier zit ook weer een voordeel aan, er is namelijk minder sprake van verschuiving tussen de uren. Aan het begin was het voor alle leden wel even wennen om het nieuwe systeem te gebruiken maar nu zijn velen er blij mee.”

   

Ruitercentrum de Molen

Doreth Chatwick-Koot, eigenaresse van Ruitercentrum de Molen, vertelt over het verkorten van de lessen. In plaats van één uur les is het gewijzigd naar drie kwartier. Dit levert hun veel voordelen op. “In het begin van corona wist je niet hoe het zou verlopen. Hierdoor moesten we op gegeven moment ons bedrijfsvoering bijstellen. We hebben de lessen ingekort van één uur naar drie kwartier. Hierdoor zat er steeds één kwartier tussen de opvolgende les. Zo ontstond er speling tussen de lessen en waren er zo weinig mogelijk contactmomenten tussen de klanten. Paarden die nog één uur door moesten lessen, werden in de stal gezet met een halster en de singel losser. We merkten dat voor hele jonge kinderen, drie kwartier lessen echt lang genoeg was. Ook voor de gevorderde ruiters had het voordelen. In het midden van de les hoefde er geen grote pauze genomen worden. Na zo’n pauze moest iedereen altijd weer even worden opgepept, dat hoefde dus niet meer. Voor het instructieteam is het ook fijn. Zo hebben ze even een momentje tussen de lessen en hoeven ze niet direct achter elkaar door.”

“We merken ook verbetering van het paardenwelzijn hierdoor. De paarden hebben dan even een kwartiertje pauze en kunnen daarna weer fit aan het werk. Met ons klantenbestand scheelt het drie of vier paarden. Dit omdat de paarden vaker ingezet kunnen worden doordat de lessen minder lang zijn en er een pauze bij zit van één kwartier. Hierdoor hebben we ervoor gekozen om ook na de lockdown, drie kwartier lessen te blijven geven. We hebben dit gecommuniceerd naar de klant via mail, met de redenen daarbij. Ook ben ik die week veel onder de mensen geweest op ons ruitercentrum, zo kon ik mensen nog extra uitleg geven als daarnaar gevraagd werd. Voor ons is het echt een win-win situatie geweest.”