Nieuws

Lesgeven in beweging: inspiratie binnen én buiten de sector

Het geven van paardrijles ontwikkelt zich voortdurend. Niet alleen binnen de hippische sector ontstaan nieuwe inzichten en werkvormen, ook in het reguliere onderwijs vinden innovaties plaats die waardevol kunnen zijn voor ruitersportcentra. Door over de grenzen van de eigen sector te kijken, ontstaan nieuwe kansen om het lesaanbod te verrijken en beter aan te sluiten bij de behoeften van ruiters van vandaag.

1 september 2025 | 2 minuten lezen

Van zadel naar zelfinzicht

Steeds vaker verschuift de focus van uitsluitend technische rijvaardigheid naar breder leren: inzicht in biomechanica, beleving en communicatie met het paard staan centraal. Lesgeven gaat meer en meer over het begrijpen van gedrag, het kunnen interpreteren van signalen en het maken van bewuste (diervriendelijke) keuzes. Dit sluit aan bij de trend in het onderwijs waarin niet alleen kennis, maar ook vaardigheden en zelfreflectie centraal staan.

Blended learning in de manege

In het reguliere onderwijs is ‘blended learning’ inmiddels ingeburgerd: een combinatie van fysieke lesmomenten en digitale ondersteuning. Deze aanpak is ook geschikt voor hippische bedrijven. Denk aan het inzetten van instructievideo’s, digitale oefeningen quizzen waarmee ruiters zich blijven ontwikkelen. Zo wordt theorie beter verankerd, kunnen ruiters zich zelfstandig voorbereiden en blijft er in de les meer tijd over voor praktijk.

Leren zichtbaar maken

Een ander principe uit het onderwijs dat toepasbaar is, is het zichtbaar maken van leren. Door samen met de ruiter doelen te stellen, voortgang bij te houden en regelmatig te evalueren, ontstaat meer eigenaarschap over het leerproces. Een logboek, diploma of ruiterpaspoort (lees hier meer) maken ontwikkeling tastbaar. Dit motiveert én vergroot de betrokkenheid.

Activerende werkvormen

Ook de didactiek ontwikkelt zich. In plaats van eenrichtingsverkeer, wordt steeds vaker gewerkt met activerende werkvormen. Bijvoorbeeld korte reflectievragen tijdens de les, het laten kiezen van lesonderdelen door de ruiters of samenwerken in duo’s bij bepaalde oefeningen. Deze vormen maken de lessen dynamischer en vergroten het leerplezier.

Aansluiten op leerstijlen

De verschillen tussen leerlingen zijn groot: sommigen leren het best door doen, anderen door kijken of uitleg krijgen. In het reguliere onderwijs wordt daarom steeds meer gedifferentieerd lesgegeven. Instructeurs op hippische bedrijven kunnen hierop inspelen door af te wisselen in werkvormen, uitlegmethoden en feedback (lees hier).

Een lerende organisatie

Tot slot vraagt innovatie ook iets van het team. Instructeurs blijven zich ontwikkelen, bijvoorbeeld via cursussen, intervisie of het meekijken bij collega’s. Dit past in het bredere concept van een ‘Leven Lang Leren’ (lees hier). Een lerende instructeur draagt direct bij aan betere lessen en meer gemotiveerde ruiters.

Conclusie

Innovaties in lesmethodes ontstaan niet alleen binnen de hippische sector. Door te kijken naar succesvolle werkvormen uit het reguliere onderwijs, zoals blended learning, activerende didactiek en doelgericht leren, kunnen FNRS-ruitersportcentra hun lessen vernieuwen en verrijken. Zo ontstaat een krachtig en modern leerklimaat, waarin ruiters én instructeurs zich blijven ontwikkelen. •