Praktijkverhaal

De Larense Manege: “Nieuwe kwaliteitsbeleid focust meer dan ooit op het welzijn van onze paarden en pony’s”

In 2007 nam Stella Zumpolle (40) een rigoureus besluit. Met een succesvolle loopbaan als juriste bij het Openbaar Ministerie in het vooruitzicht, koos ze voor de functie bedrijfsleider van De Larense Manege. “Daar werd ik helemaal gelukkig van”, bekent ze nu. Tien jaar later mocht ze zich eigenaar en directeur van hetzelfde bedrijf noemen. Om haar kennis en ervaring te delen werd ze lid van de Ledenraad van de FNRS en maakte ze deel uit van de werkgroep, die zich boog over het nieuwe kwaliteitsbeleid. Het eindresultaat stemt haar tevreden.

17 mei 2021 | 3 minuten lezen

Heroverwegen

Waarom een nieuw kwaliteitsbeleid? Stella: “Het oude systeem was niet meer van deze tijd. Het was vooral toegespitst op de aanwezigheid van allerlei faciliteiten. Indertijd was dat nodig omdat er veel kaf onder het koren zat. Manegebedrijven werden op 350 punten beoordeeld. Aanvankelijk kon een bedrijf maximaal drie sterren krijgen, later maximaal vijf. De ontwikkelingen staan echter niet stil. De laatste tien tot vijftien jaar is de nadruk veel meer komen te liggen op het welzijn van de paarden en pony’s. Het kwam zelfs op de politieke agenda. De paardensector heeft de signalen goed opgepakt. Dat was ook wel nodig want het voortbestaan van de sector was in het geding. Daarnaast was er de trend, dat manegebedrijven meer aandacht gingen besteden aan de kwaliteit en veiligheid van de accommodaties omdat de consument daaraan eisen stelde. Er waren dus belangrijke redenen om het kwaliteitsbeleid te heroverwegen.”

Proefkeuring

Je maakte deel uit van een werkgroep uit de ledenraad, die de voorstellen heeft beoordeeld? Stella: “Inderdaad. Twee medewerkers van de werkorganisatie hadden nagedacht over een nieuwe opzet en hun voorstellen op papier gezet. Besloten werd, dat een werkgroep uit de ledenraad die zou beoordelen. Ik heb me daarvoor gemeld. Uitgangspunt was dus, dat het nieuwe kwaliteitsbeleid zou moeten focussen op het welzijn van de paarden en de pony’s en meer zou moeten uitgaan van wat er wel is, wat er kan en wordt gedaan. In zijn uitwerking betekende het, dat ieder bedrijf dat lid is van de FNRS minimaal drie sterren moet halen  en maximaal vijf sterren kan krijgen. In de nieuwe opzet wordt bekeken hoe paardvriendelijk de accommodatie is. Kunnen de paarden in de stallen elkaar zien? Hoe ruim zijn de paddocks? Hoe is de watervoorziening geregeld? Hoeveel onbelaste beweging krijgen ze? Ook worden de paarden en de pony’s beoordeeld. Zijn ze fit en gezond? De werkgroep heeft de voorstellen doorgenomen en in een aantal gevallen aanpassingen voorgesteld, die zijn overgenomen. Ook hebben we een proefkeuring bij De Larense Manege gedaan om te kijken hoe de keuring in de praktijk uitwerkte. Al met al is het een zorgvuldig proces geweest, dat we nu hebben afgerond.”

Uitdaging

Waar ligt voor jouw bedrijf de uitdaging om te voldoen aan de nieuwe kwaliteitseisen? Stella: “Laat ik vooropstellen, dat wij natuurlijk al lang bezig waren met paardenwelzijn en ik denk veel collega’s met mij. Een voorbeeld waar ik best wel trots op ben: we gaan met onze manegepaarden vaak op concours en krijgen dan regelmatig complimenten, dat de paarden er zo goed uitzien. “Helemaal geen manegepaarden”, horen we dan. Daar doen we alles aan, tandarts, osteopaat, zadelmaker, ze zijn allen regelmatig bij ons aanwezig. We hebben onze stalhuishouding geoptimaliseerd, onder andere door pony’s bij elkaar te plaatsen en muren te vervangen door tralies en ramen. De uitdaging voor ons was: hoe geven we onze paarden en pony’s voldoende onbelaste beweging. Wij kunnen door de ligging van ons bedrijf, direct grenzend aan een Natura 2000-gebied, geen weidegang aanbieden. Grond bijkopen is een kansloze missie. Onze paarden gaan dagelijks in groepjes in de paddocks en bij zware winterse omstandigheden doen we hetzelfde in de binnenmanege. Ja, je moet er vroeg je bed voor uit, maar ook die aanpak werkt. Er wordt met de paarden weliswaar veel buiten gereden op de hei en in het bos en dat is voor mens en paard een ontspannende bezigheid. In de zomermaanden gaan de paarden op ‘zomervakantie’ in de polder waar ze ruime weidegang hebben. Door deze aanpak voldoen we aan de kwaliteitseisen van de FNRS.”

Gevolgen

Wat zijn de gevolgen van deze koerswijziging? Stella: “Ik ben van mening, dat de FNRS met de nieuwe aanpak een lans breekt voor paardenwelzijn en optimalisering van het bewustzijn van de ondernemers op dit heel belangrijke thema, ook met het oog op de toekomst. Als belangenorganisatie moet je steeds weer de vraag stellen: wat vinden onze leden belangrijk? De FNRS is zich dat zeker bewust. Krachtenbundeling is essentieel.

‘De Larense Manege’ in het Noord-Hollandse Laren, in ’t Gooi, bestaat dit jaar 50 jaar. Het profiel van dit hippische bedrijf, gelegen aan prachtige natuur met uitstekende uitrijmogelijkheden: manegebedrijf met kleine pensionstal. Ruiters met voldoende aanleg kunnen, ook op manegepaarden en manegepony’s, deelnemen aan de basiswedstrijdsport van de KNHS. Het manegebedrijf begeleidt hen daarbij. Gemiddeld genomen bevolken zo’n 60 paarden en pony’s de stallen: 45 van de manege, 10 van pensionklanten en 5 van directeur-eigenaresse Stella Zumpolle. De manege heeft een binnenbak van 18 x 32 m en een buitenbak van 20 x 40 m, beide met Agterberg bodems. Succes kent zijn grenzen; de manege hanteert een wachtlijst.

Stella Zumpolle studeerde na het gymnasium rechten en verbleef als ‘working student’ in de USA. Ze behaalde het ORUN-diploma 3e fase en was werkzaam bij het Openbaar Ministerie. Haar sportieve loopbaan bestond vooral uit het rijden van paarden voor derden. In 2007 koos ze definitief voor het managen van het manegebedrijf waardoor de sportloopbaan in het gedrang kwam, al rijdt ze af en toe wel een jacht. In december 2019 werd ze moeder van een tweeling. Sinds kort is ze naar eigen zeggen weer serieus aan het rijden.

Lid worden?FNRS-bedrijven