Praktijkverhaal

HC de Eemvallei: waar service voorop staat

Op slechts enkele minuten van Almere ligt het prachtige Hippisch Centrum de Eemvallei. In september 2019 was het voor Marie-Louise Perier tijd voor een nieuwe uitdaging.  Ze sloot zich als vennoot aan bij het bedrijf van Jan en Coby Schenk.

Profielfoto van Iris Pinkster
Iris Pinkster
21 januari 2021 | 4 minuten lezen

Voorheen stond het bedrijf vooral bekend als een locatie voor topruiters waar paarden wereldwijd verkocht werden. Inmiddels zijn er ruiters en paarden van alle niveaus te vinden en draait het bedrijf hoofdzakelijk op pensionklanten. Topsportruiters zijn hier zeker nog steeds te vinden. Ruiters zoals Dominique Filion en Vincent van Gasselt huren hun eigen gedeelte van de accommodatie en trainen hier hun sportpaarden. Doordat de accommodatie over alle luxe en ruimte beschikt, is er voor iedere ruiter altijd voldoende ruimte om in alle rust te trainen. Zo zijn er twee grote binnen rijbanen die aan elkaar verbonden zijn, een zeer ruime all weather buitenbaan, een trainingsmolen, meerdere paddocks waar de paarden in de winter buiten op kunnen lopen en in de zomer kunnen ze gebruik maken van de weilanden.

        

Van manege naar pension

Marie-Louise heeft als hippische ondernemer al veel ervaring opgedaan bij een aantal manegebedrijven. “Ondernemen zit in mijn bloed, ik ben altijd bezig om te onderzoeken hoe iets beter, interessanter of rendabeler kan.” Voordat ze aan de slag ging bij Hippisch Centrum De Eemvallei is ze actief geweest bij twee andere FNRS-bedrijven. “In de jaren dat ik werkzaam ben geweest binnen de hippische sector heb ik veel gezien en geleerd over ondernemen. Hier heb ik zowel positieve als negatieve ervaringen meegemaakt en dat is niet altijd even leuk geweest. Uiteindelijk leer je altijd van je fouten en dat heb ik ook gedaan. Al die ervaringen heb ik meegenomen toen ik aan dit nieuwe avontuur begon.”

Ondanks dat Marie-Louise voorheen altijd op manegebedrijven heeft gewerkt, bestaat Hippisch Centrum de Eemvallei nu enkel uit pensionklanten. “Toen ik hier begon wist ik zeker dat ik hier een succesvol manegebedrijf van wilde maken. Ik was immers gewend om mijn omzet te berekenen aan de hand van manegepaarden en pony’s, het aantal manegeklanten en lessen per week en de horecaomzet.” Echter zijn de manegeactiviteiten nooit echt van de grond gekomen binnen het bedrijf. Marie-Louise geeft aan dat er meerdere redenen geweest zijn die zorgde voor deze beslissing: “Ik was een keer naar een bijeenkomst van de FNRS en daar spraken een aantal ondernemers hun zorgen uit over de verzekeringskwesties omtrent manegeactiviteiten. Daar begonnen mijn eerste twijfels of het starten van manegeactiviteiten op dit bedrijf nou wel zo verstandig was. Aan de hand van deze bijeenkomst heb ik een afspraak gemaakt met onze accountmanager Patrick Marsman. Samen hebben we de kostprijscalculatie voor ons bedrijf ingevuld en daardoor werd veel  duidelijk. Uit de berekening kwam naar voren dat het aannemen van pensionklanten voor ons een stuk rendabeler zou zijn dan het verder opstarten van een manege. De stallen stonden al grotendeels vol met pensionpaarden, we zouden veel moeten veranderen om van dit gedeelte een manege te maken. Daarnaast kwamen er een aantal risico’s naar voren als we toch de manege zouden willen uitbreiden, zoals de onzekerheid door corona en het verkrijgen van een goede verzekering.’’

Er zijn een aantal manegepony’s en lesklanten geweest in haar beginmaanden bij de Eemvallei, maar al snel namen de paarden van pensionklanten de stallen van de manegepony’s in. “Toen de coronacrisis begin 2020 begon was het voor mij snel duidelijk, we gaan hier geen manegeactiviteiten starten maar gaan ons volledig richten op pensionstalling. En met succes; binnen een mum van tijd stonden alle stallen vol en sindsdien hebben we nooit meer één lege stal gehad op het bedrijf. Sterker nog, sinds we hier zitten hebben we zelfs al drie keer een stuk uitgebouwd en hebben nu ruim 100 stallen.”

      

Persoonlijke binding met mens en paard

Met zoveel mensen en paarden op stal is het uiteraard belangrijk om een goede sfeer te hebben. ‘’Ondanks mijn ondernemende kant waarbij ik continue berekeningen aan het maken ben, doe ik ook veel op gevoel. Op deze manier kan ik snel handelen als er een onprettige situatie dreigt te ontstaan. Mijn binding met pensionklanten en hun paarden wordt hierdoor alleen maar groter. Mensen weten dat ze met vragen altijd bij mij terecht kunnen. Iedereen moet zich bij ons thuis voelen. Deze laagdrempeligheid zorgt ervoor dat we een hele fijne club mensen om ons heen hebben van alle verschillende niveaus. Geluk vermenigvuldig je door te delen!’’

Marie-Louise vertelt dat de coronamaatregelen wel veel invloed hebben op de onderlinge gezelligheid zoals die er eerder was. ‘’Je merkt dat mensen soms een iets korter lontje hebben dan voorheen, je kunt wat minder makkelijk blijven kletsen of met meerdere mensen afspreken om te gaan rijden. Toch is even naar je paard gaan voor veel van onze klanten ook een hele fijne uitlaatklep. Je kunt niet te lang op stal blijven hangen, maar toch ben je wel even de deur uit geweest.’’

      

Goede service start met goed personeel

Een goede service staat bij De Eemvallei hoog in het vaandel. ‘’Zowel de paarden als de klanten moeten tevreden zijn om een goede sfeer te behouden."

Door de persoonlijke binding met de klanten en hun paarden kunnen we ook net een stukje extra service bieden. Je ziet gelijk als een paard wat minder goed in zijn vel zit, dit kun je dan direct oppakken met de eigenaar. Andersom werkt dit natuurlijk ook, als de eigenaar zich zorgen maakt over zijn of haar paard, houden we een extra oogje in het zeil. Door deze aanpak hebben we nauwelijks verloop onder onze pensionklanten.’’

Momenteel zijn er twee personeelsleden fulltime aan het werk en is er ruimte voor een extra fulltime positie. ‘’Het salaris voor het personeel moet goed zijn, meer dan het minimumloon. Als je zelf niet je paard kunt huisvesten zoals de mensen waarvoor je werkt, kun je dan wel met dezelfde passie zorg leveren voor de paarden? Klanten betalen voor service en kwaliteit. Een goede service start met personeel die hun werk met liefde en passie uitvoeren.’’

Toekomstdroom

Hoe ziet de toekomst voor dit bedrijf eruit? ‘’Ondanks dat het bedrijf niet de vorm heeft gekregen die we oorspronkelijk bedacht hadden vorig jaar, heb ik veel vertrouwen in de toekomst. We hebben ons snel weten aan te passen en met succes. Nu er geen manegeactiviteiten zijn gekomen geeft het bedrijf me een gevoel van stabiliteit en ruimte. Ik heb een positieve kijk op de toekomst, waarin nog veel mogelijk is. Heel graag zou ik een keer ondernemer van het jaar willen worden. Dit lijkt me een mooi streven voor de toekomst.’’