Praktijkverhaal

Stal Paardenvreugd: “We zien verbetering van de gezondheid van de paarden”

“Ik zou wel kunnen verhuizen, als jullie met een goed alternatief komen.” Zo vertelde Teus-Jan van ’t Klooster aan de wethouder. Een aantal jaar geleden rukte de nieuwbouw op achter de oude locatie van Stal Paardenvreugd. Er was uiteindelijk geen plek voor de ontsluitingsweg van de nieuwbouw, hierdoor besloot familie Van ’t Klooster met hun stal te verhuizen.

“Wij zijn de derde generatie op dit bedrijf die zich beroepsmatig met paarden bezighouden. Het was eerst een gemengd bedrijf met onder andere koeien, varkens en paarden. Dertig jaar geleden gaf de gemeente aan dat de vergunningen niet meer toereikend waren. Toen heb ik van mijn hobby, mijn beroep gemaakt. Dat waren de paarden. Op de oude locatie ben ik ook begonnen met opfokken, dit beviel mij zo goed dat ik er ook nog een schuur bij liet bouwen. Toen had ik ongeveer vijftig opfok- en vijftig pensionpaarden”

22 maart 2022 | 3 minuten lezen

Verloop verhuizing

Vorig jaar april is de familie Van ’t Klooster begonnen met het slopen op de nieuwe locatie. De nieuwe locatie stond in de stille verkoop. Het was een bedrijf met zeventig melkkoeien, de staat van het bedrijf was niet goed meer. “Drie jaar geleden voor de kerst had ik een andere nieuwe locatie rond. Deze locatie was een stuk kleiner. Het was geregeld met de gemeente maar toen trok de verkoper zich terug en ging de verhuizing niet door. Hierdoor zijn we op deze plek beland. We moesten alles slopen. Het enige wat is blijven staan, is het woonhuis. De paarden zijn halverwege oktober overgegaan en wij begin november. Doordat alle bouwmaterialen aanwezig waren, omdat we eerst ergens anders zouden wonen, verliep de verhuizing erg snel. Eigenlijk hebben we nergens op moeten wachten, daarom zijn we erg tevreden. Nu staan er op de nieuwe locatie ongeveer 130 opfokpaarden en 20 tot 24 pensionpaarden.” 

       

Waar paard en klant centraal staan

Ze vinden het erg belangrijk dat paard en klant tevreden zijn, op die manier is hun nieuwe bedrijf ook ingericht. “Als het paard en de klant het naar hun zin hebben, dan ben ik tevreden. Ik vind het erg belangrijk dat het qua welzijn op en top voor elkaar is. Paarden komen hier minimaal vier uur per dag in de winter buiten, in de zomer voor minimaal zes uur. De opfokpaarden staan in loopstallen, hierdoor hebben ze altijd de keuze om binnen of buiten te staan.”

Op de nieuwe locatie is het welzijn van de paarden echt verbeterd. “Ik merk echt verbetering aan de gezondheid van deze paarden. De pensionstallen zijn vergroot naar 4 bij 3,25-3,5 meter. Ook hebben we loopstallen gebouwd waar paarden 24/7 zelf kunnen kiezen of ze naar buiten of binnen gaan. Zo hebben ook de grotere paarden, meer ruimte. Als het paard het hier goed heeft, is de klant ook tevreden. Ik kan wel aanpassingen doen in het hooi en kuil, alleen moet dit in belang zijn van het paard. Het welzijn is dus echt enorm belangrijk”

    

Overleg met klanten

Zo’n verhuizing is niet gemakkelijk. Je verplaatst een heel bedrijf met klanten. Teus vond het daarom erg belangrijk om samen met zijn klanten goed te analyseren wat zij verwachten van de nieuwe locatie. “Door de verhuizing zou er minder plek zijn voor de recreatieve ruiters. Dit omdat we op de locatie niet echt meer recreatieve faciliteiten hebben. Een aantal klanten kozen er dus voor om hun paard op een ander bedrijf te zetten. Met de klanten die wel meegingen, is er overleg geweest. We hebben echt geluisterd naar wat onze klanten wilden. Als er goede ideeën werden geleverd voor op de nieuwe locatie, konden we daar de bouwplannen op aanpassen. We hebben de stapmolen niet meegenomen naar de nieuwe locatie, omdat die al aardig verouderd was. Voor de meeste klanten hoefde de stapmolen ook niet mee naar de nieuwe locatie.”

De nieuwe locatie ligt op de vlakte op ongeveer twaalf kilometer afstand van het Ijsselmeer. “Wat wel wennen is, is de wind. Dit komt doordat je dichter bij het open water zit. Het is dus altijd iets kouder dan op onze oude locatie op de Wakkerendijk. Op het gebied van paardenwelzijn is dit wel een verbetering. In de hete zomers, is er nog steeds wind. Paarden kunnen natuurlijk beter tegen te koud weer dan te warm.”

Hulp door kostprijscalculatie

Familie Van ‘t Klooster heeft gebruik gemaakt van de kostprijscalculatie die aangeboden wordt door de FNRS. Deze kun je samen met je accountmanager opstellen. Zij deden dit samen met Patrick Marsman. De laagdrempeligheid van het contact met de FNRS vinden ze erg fijn. “Door de nieuwe locatie, was het handig om alles op een goed rijtje te zetten, daarom heb ik contact opgenomen met Patrick. We hebben de hele nieuwe situatie geschetst met de opfok en pension. We zijn hier samen een paar uur mee bezig geweest.”

Met zo’n grote verhuizing, is het erg belangrijk dat de bank met je samenwerkt. Je hebt natuurlijk een financiering nodig. “We zouden dit ook echt aanraden aan andere bedrijven. De omzet van de opfok en pension werden hierdoor in kaart gebracht. Je had natuurlijk wel een verleden met cijfers maar het verdienmodel was toen heel anders. De bank heeft erg goed gereageerd op de kostprijscalculatie en zo kregen we de financiering rond. Op zulke momenten is het fijn dat je van de FNRS lid bent.”

    

Lid worden?FNRS-bedrijvenWebshop