Nieuws

Vraag het de ondernemer: Wat verwacht u van het nieuwe FNRS-kwaliteitsbeleid?

Het nieuwe FNRS-kwaliteitsbeleid wordt de komende maanden uitgerold. Op verschillende manieren zijn onze leden op de hoogte gehouden over het zorgvuldige proces wat hieraan vooraf ging. Maar wat verwachten hippische ondernemers nou van het nieuwe kwaliteitsbeleid? Wij vroegen FNRS-leden Sander de Leeuw (Manege de Paardesprong), Aïde Roest (Manege de Wildhoef) en Marlies van Baalen (Dressuurstal van Baalen).

3 mei 2021 | 3 minuten lezen

Sander de Leeuw, De Paardensprong:

“In het nieuwe kwaliteitsbeleid verwacht ik met name een aantal aanpassingen op het gebied van welzijn en dan vooral op het gebied van vrije beweging. Zelf hoop ik ook dat de FNRS meer gaat kijken naar oppervlaktes in plaats van aantallen. Dus niet het aantal rijbanen, maar de oppervlakte van de rijruimte. Net zoals bij een stapmolen; je kan beter een ruime 6-paards stapmolen hebben dan een krappe 8-paards lijkt mij.

Ik heb nog wel heel erg het idee dat er teveel naar het gouden randje gekeken wordt en dat mag wel wat minder, want dat is niet voor iedereen reëel en ook niet het belangrijkste. Zoals ik vaak zeg: ‘paarden goed in de stal is beter dan de gouden randjes in de (rij)hal’. Het is wel goed dat er bij de keuring naar details wordt gekeken, dit maakt je wel weer even scherp. Ik verwacht dan ook niet dat dit zal veranderen. De details zoals de grootte van m’n menukaart mag echter wel achterwege blijven, ik run tenslotte een sportkantine en geen restaurant.

Eén van de punten waar ik wel eens op ben afgestraft is dat er bij ons geen bushokje om de hoek staat, dit is iets waar ik geen invloed op heb, maar toch kost het me punten. Punten waar je als ondernemer geen invloed op hebt mogen van mij wel iets minder meegerekend worden. Als laatste vind ik het wel nadelig dat de keuringen onaangekondigd zijn. Het is begrijpelijk om zo een goed beeld te krijgen van het normaal, maar ik denk dat ik voor meer ondernemers spreek als ik zeg dat het niet altijd makkelijk is om m’n hele planning hiervoor om te gooien. Ik hoop in ieder geval dat er goed is nagedacht over het effect op de ondernemers, want grote veranderingen zijn niet voor iedereen haalbaar.”


 

Aïde Roest, Manege De Wildhoef:

“Wat is de verwachting van het nieuwe kwaliteitsbeleid van de FNRS? Deze vraag werd mij gesteld. Wij, mijn zussen Fiona en Iris, en ikzelf, Aïde Roest komen van oorsprong niet uit de hippische sector. Wel zijn wij ondernemersdochters en het mag duidelijk zijn dat het ondernemen ons letterlijk met de paplepel is ingegoten. Van huis uit hebben wij mee gekregen dat er aandacht moet zijn over hoe je als ondernemer te werk gaat en dus ook de kwaliteit van de dienst die je aanbiedt. Bij overname van Manege De Wildhoef door ons in 2010 had ons bedrijf twee sterren en wat waren wij trots dat we na een paar jaar vier sterren wisten te verkrijgen. Wij vonden het toen wel spijtig om te merken dat binnen de sterren nauwelijks aandacht was voor personeelsbeleid en hebben wel geopperd dat goed beleid beloond zou mogen worden met een aparte ster. Ook paardenwelzijn was gedeeltelijk vertegenwoordigd in de puntentelling, maar wij vonden het krom dat het hebben van bijvoorbeeld douches op het terrein zwaarder woog terwijl er niet werd gevraagd of paarden naar de tandarts gaan. De FNRS heeft nu een raamwerk naar buiten gebracht van het nieuwe kwaliteitsbeleid: drie hoofdthema’s, onderverdeeld in zeven hoofdstukken. Bij de toetsingen van onze hippische bedrijven is voor mij bijna de hoop dat we op bepaalde onderdelen slecht gaan scoren. Een van die punten is de boxafmetingen, deze zijn bij de meeste van ons niet ruim genoeg. Een lastig probleem waar we als sector mee te maken gaan hebben. Met het in kaart brengen van de beperkingen waar we tegenaanlopen verwacht ik steun vanuit de FNRS om dit gezamenlijke probleem op te kunnen lossen. Op deze manier kunnen we meegroeien en professionaliseren met de verwachtingen die de klant
en maatschappij aan onze manier van paardenhouden stellen.”

 

Marlies van Baalen, Dressuurstal Van Baalen:

“Wij verwachten met name dat het nieuwe kwaliteitsbeleid weer een goede stap voorwaarts is. Daarnaast zijn wij overtuigd dat wij aan de vernieuwde voorwaarden weten te voldoen. Het kwaliteitsbeleid en met name de keuringen, zorgen ervoor dat wij als ondernemers op scherp worden gezet. Het fijne van de keuringen is dat er een ander paar ogen je bedrijf bekijkt en je op punten wijst die voor jou als ondernemer vanzelfsprekend zijn geworden en dus wat onopgemerkt blijven. Het opzetten van een nieuw beleid zo nu en dan, is dan ook erg goed. Tijden veranderen nou eenmaal en bepaalde punten moeten dan ook aangepast worden, om met de tijd mee te gaan.

Onze verwachtingen van het nieuwe kwaliteitsbeleid zijn onder andere; dat het inhaakt op het welzijn van het paard. Hierbij kan er gedacht worden aan de veiligheid voor onze dieren maar uiteraard ook de mensen. Maar ook de hygiëne in de stallen, maar bijvoorbeeld ook in de kantine, zullen ook zeker belangrijke punten zijn. We zijn van de FNRS gewend dat het gaat om duidelijke omschrijvingen, zodat de ondernemers weten wat er van hun verwacht wordt met het nieuwe beleid. We weten ook dat er veel aan gedaan is om tot dit kwaliteitsbeleid te komen en dat er dus goed is nagedacht over de veranderingen. Wij hebben hier dan ook alle vertrouwen in.

Ook is het prettig dat, mocht je bedrijf niet meteen aan de verplichtingen voldoen, je extra tijd krijgt om het een en ander in orde te maken. Zo nodig met een beetje hulp van een van de medewerkers van de FNRS. De certificaten van de FNRS zijn ons veel waard en wij blijven dan ook streven naar de hoogst mogelijke kwaliteit.”

Lid worden?FNRS-bedrijven