Nieuws

Waar dient u op te letten bij de aankoop/huur van een hippisch bedrijf?

Profielfoto van Demi Uijtewaal
Demi Uijtewaal
4 januari 2021 | 4 minuten lezen

Als hippische ondernemer of starter wil je wellicht ook wel een keer je eigen accommodatie, ben je uit je huidige accommodatie gegroeid of heb je andere wensen. Wordt dit dan koop of juist huur? In dit artikel geven makelaar Harry Boertjes en advocaat Wibe Reddingius advies over de aanpak hiervan.

Financiën en wensen

Makelaar Harry Boertjes is specialist in hippische objecten en ziet heel veel vraag naar paardenaccommodaties. “Voornamelijk wat koop betreft. Wij doen minder met verhuur en ook onze klanten die een accommodatie aanbieden geven over het algemeen de voorkeur aan verkoop. Dat geeft toch vaak meer zekerheid. Voordat je op zoek gaat naar een stek is het belangrijk om te weten wat je te besteden hebt. Mijn eerste advies zou dan ook zijn om met een accountant de financiële mogelijkheden uit te zoeken. Wanneer je weet wat je budget is, dan komt de volgende vraag; want wat wil je precies op de locatie gaan doen? Wil je daar een dressuurstal vestigen, een manege of ben je eventingruiter? Ik ben soms wel verbaasd hoe weinig beeld mensen hebben bij hun bedrijfsplan. Als ze zeggen dat ze naast een trainingsstal misschien ook een beetje pension en wellicht wat fokkerij willen doen. Dat vraagt om hele verschillende faciliteiten. Voor je op zoek gaat is het dus belangrijk om een gericht businessplan te hebben, zodat je precies weet wat je gaat doen en wat je daarvoor van je accommodatie verlangt.”

Wat mag er op de locatie?

Bij Boertjes komen veel mensen die bij de zoektocht naar een accommodatie ook een graag wat advies willen. “Maar je kan uiteraard ook gelijk een afspraak maken om te bezichtigen,” gaat Boertjes verder. “Toch is dat stuk advies wel iets waar we vaak op terugkomen, want het is als ondernemer niet alleen belangrijk om te weten wat je zelf wilt doen en hiervoor nodig hebt, maar ook of dit op deze locatie mag. Dat is best wel een issue op dit moment als je kijkt naar stikstof. De milieuvergunning en Wet natuurbescherming geven aan hoeveel paarden je mag houden. Het is niet handig als je daar twintig paarden wilt houden, maar er volgens de regels maar vier mag stallen. Daarnaast heb je ook nog het bestemmingsplan dat je het een en ander vertelt over wat wel en niet is toegestaan op deze plek. Wil je bijvoorbeeld ook evenementen organiseren, maar ligt in het bestemmingsplan vast dat er op deze plaats alleen een paardenhouderij mag zijn, dan is dat niet handig. Hiervoor is het dus zeker aan te raden om een aankoopmakelaar in de arm te nemen die ervaring heeft met paardenbedrijven. Vooral dat laatste moet je niet vergeten, daar zien we het nog veel misgaan bij het kennen en monitoren van de kerncijfers.”

Ongeschikte accommodatie

Wibe Reddingius, advocaat met specialisatie in hippisch recht, is het met Boertjes eens dat het belangrijk is om voor het nemen van een beslissing te weten wat er allemaal op die accommodatie mag en niet mag. “Wil jij bijvoorbeeld ’s avonds lessen geven in de buitenbaan, maar mag je geen lichtmasten plaatsen? Dan is de accommodatie niet geschikt voor jouw doel. En ook wat Boertjes vertelde over het aantal paarden is belangrijk om mee te nemen. Zelfs als je starter bent moet je hier goed over nadenken. Wanneer je op je locatie maar vijf paarden mag houden lijkt dat misschien in het begin een aardig aantal. Maar dit is bedrijfsmatig echt heel weinig.”

Afspraken maken

En als je dan jouw ideale locatie hebt gevonden, dan kom je uit bij de volgende stap: afspraken maken. Hier weet Reddingius alles van. “Wanneer je een object koopt via een NVM-makelaar lijkt dit vaak heel simpel, want zij werken met een standaard koopovereenkomst voor woningen. Maar het betreft hier geen gewone woning. Uitgebreidere afspraken moeten worden vastgelegd over de hippische faciliteiten en de geschiktheid van het object voor jouw beoogde gebruiksdoel. Bij huren geldt net zo goed als bij kopen dat je de afspraken altijd goed vastgelegd moet hebben. Denk aan afspraken over wat precies en hoe lang je gaat huren, wat het kost, wanneer de betaling plaatsvindt, wat er gebeurt als een van de partijen in gebreke blijft, hoe het zit met opzegging en ontbinding. Dat zijn in een notendop de belangrijkste facetten.”

Huurcontract

Bij huren kan het voorkomen dat je zelf aan de slag gaat met een contract. Maar dat is volgens Reddingius niet heel verstandig. “Natuurlijk kun je een standaard contract van internet afplukken, maar als je daar geen verstand van hebt dan weet je ook niet wat je daarop kan wegstrepen en wat niet. En ook belangrijk: welke aanvullende afspraken leg je vast. Mag je bijvoorbeeld van alle faciliteiten gebruik maken of mag je de weides juist niet gebruiken? Als je van de verhuurder alles mag gebruiken en dat is vastgelegd dan is dat duidelijk. Sloopt je paard de paddock dan kan de huurder niet zeggen dat hij niet wil dat jouw paard in de paddock komt. Bij beschadigingen moet je dat uiteraard wel vergoeden, want jij bent verantwoordelijk voor de schade die je paard aanbrengt, maar je mag de paddock wel gebruiken. Maar ook wat betreft het uitmesten, wat doe je met de mest, zadelkamergebruik. Om geld te besparen zou ik altijd een goede advocaat raadplegen die kennis van paarden heeft, zodat je weet welke afspraken gemaakt moeten worden en zodat die goed op papier komen te staan.”

Meer tips en handvaten

Als laatste tip wil Boertjes graag nog wel even de workshop ‘Professioneel Hippisch Ondernemen’ aanstippen die de FNRS jaarlijks organiseert en waarbij hij en Anita de Ruiter, FNRS Accountmanager Zuid-West-Nederland, samen deze onderwerpen de revue laat passeren. De Ruiter is werkzaam bij de FNRS en vertelt dat deze workshop normaal gesproken in oktober en maart op de agenda staan. “Hierin behandelen we alles wat je nodig hebt om een bedrijf te beginnen wat betreft bedrijfsplannen, financieringen, regels en wetten en nog veel meer. De ondernemers krijgen bij de workshop ook een handboek (Handboeken | FNRS) dat ook los te bestellen is voor ondernemers die meer willen weten over het starten van een bedrijf of eens een frisse blik willen werpen op hun bedrijf. Binnenkort komt de workshop van maart weer in de agenda te staan. Mocht dit door corona nog niet kunnen, dan zullen we deze in de vorm van een webinar geven.”

 

Dit artikel is afkomstig uit De Hippische Ondernemer, editie 6 2020. Het artikel kunt u ook terugvinden op de website van De Hippische Ondernemer.