Nieuws

Meer dan een hippisch bedrijf: een plek om te leren én te blijven

Het overdragen van jouw hippische kennis speelt een belangrijke rol in de opleiding van je personeel. Nieuwe medewerkers die aan de slag gaan binnen jouw hippische organisatie moeten niet alleen de kans krijgen om ervaring op te doen maar dienen ook professioneel opgeleid te worden. Belangrijk in de ontwikkeling tot professional is dat een medewerker niet alleen meedraait in het dagelijkse werk maar ook nieuwe vaardigheden en inzichten opdoet binnen het bedrijf. Lees daarom in dit artikel hoe jij als hippisch ondernemer bouwt aan de ideale plek waar jouw personeel wil leren én blijven.

9 september 2025 | 3 minuten lezen

1. Zorg voor duidelijkheid vanaf dag één

Een goede start is het halve werk, ongeacht de leeftijd of ervaring van een nieuwe medewerker. Of iemand nu jong is en net van school komt, of juist vanuit een andere sector instroomt: nieuwe medewerkers profiteren van een duidelijke introductie op jouw bedrijf.

• Geef een rondleiding en leg de belangrijkste regels, procedures en gewoonten uit.
• Wijs een vaste begeleider aan (bijvoorbeeld jezelf of een ervaren collega).
• Bied een overzichtelijke planning voor de eerste week: wie doet wat, wanneer en waarom?

Structuur biedt houvast en verlaagt de drempel om vragen te stellen of hulp te vragen. Wat voor jou dagelijkse routine is, kan voor een nieuwe medewerker compleet nieuw zijn.

2. Werk met leerdoelen en voortgangsgesprekken

Werken met leerdoelen helpt iedere medewerker om gericht te ontwikkelen. Het maakt inzichtelijk wat iemand moet leren, waar hij of zij staat en welke stappen er nog nodig zijn.

Voor stagiaires:
• Vraag het stageprofiel of leerdoelenpakket op.
• Bespreek samen wat haalbaar en relevant is binnen jouw bedrijf.
• Stel meetbare doelen op (bijvoorbeeld: binnen twee weken zelfstandig klanten te woord staan.

Voor zij-instromers of medewerkers met of zonder hippische achtergrond:
• Inventariseer hun bestaande vaardigheden en eerdere werkervaring.
• Bespreek waar zij zich in willen ontwikkelen en hoe dit aansluit bij jouw bedrijfsvoering.
• Stel leerdoelen op die gericht zijn op verbreding of omscholing (bijvoorbeeld: leren longeren, klantcommunicatie, stalmanagement).

Plan tussentijdse voortgangsgesprekken waarin je bespreekt wat goed gaat en wat beter kan. Zorg voor een open, eerlijke sfeer waarin feedback gezien wordt als groeikans. Het gaat er niet om wat iemand op dit moment al kan maar om het potentieel en de bereidheid om te leren.

3. Bied een veilige leeromgeving

Een goede leeromgeving is er één waarin mensen zich veilig voelen om zich te ontwikkelen, vragen te stellen en verantwoordelijkheid durven te nemen. Werken met paarden brengt risico’s met zich mee, en de impact van onzorgvuldigheid kan groot zijn. Daarom is het belangrijk om veiligheid en verantwoordelijkheid hand in hand te laten gaan.

• Moedig medewerkers aan om vragen te stellen en onzekerheden bespreekbaar te maken.
• Bespreek waarom bepaalde handelingen op een specifieke manier moeten gebeuren, zodat medewerkers begrijpen wat er op het spel staat.
• Geef duidelijke instructies en koppel terug op het gedrag, niet op de persoon (“Het zadel moet goed aangesingeld zijn anders kan het schuiven” in plaats van “Dit is niet goed”).

Een veilige werkomgeving draait niet om het vermijden van fouten, maar om het voorkomen van herhaling. Door helder te communiceren, structuur te bieden en respectvol te corrigeren, ontstaat een cultuur waarin leren centraal staat voor iedereen, ongeacht leeftijd of achtergrond.

4. Geef ruimte voor eigen initiatief

Hoewel begeleiding belangrijk is, wil je ook zelfstandigheid stimuleren. Geef stagiaires en medewerkers de ruimte om eigen keuzes te maken binnen duidelijke kaders. Bijvoorbeeld:

• Laat ze een eigen verzorgpaard volgen gedurende de stage.
• Geef kleine projecten, zoals het maken van een voedingsschema of het organiseren van een activiteit.
• Vraag naar hun mening bij bedrijfsbeslissingen of lesopzetten.

5. Betrek je team bij het leerproces

Leren gebeurt niet alleen tussen de medewerker, stagiair en jou als ondernemer. Vaak zijn er meerdere medewerkers op het bedrijf.  Zorg ervoor dat zij weten dat er stagiaires en/of nieuwe medewerkers zijn, en dat zij een belangrijke rol spelen in het leerproces.

• Bespreek met het team wie welke rol pakt in begeleiding.
• Vraag je medewerkers om actief feedback te geven.
• Organiseer eens per maand een teamoverleg met stagiaires erbij.

Een lerende cultuur op de werkvloer werkt als een magneet voor jong talent én versterkt de onderlinge samenwerking.

6. Gebruik de praktijk als klaslokaal

Een hippisch bedrijf is bij uitstek een praktijkgerichte leerplek. Gebruik dagelijkse werkzaamheden als lesmateriaal:

• Leg uit waarom je een bepaalde keuze maakt bij bijvoorbeeld het longeren.
• Laat stagiaires en nieuwe medewerkers meekijken bij een dierenartsbezoek of hoefsmid.
• Bespreek klantgesprekken of bijvoorbeeld de lesopbouw.

Dit zijn momenten waarop je informeel lesgeeft en belangrijke inzichten overbrengt. Probeer bewust te zijn van je eigen kennis en deze te delen.

7. Zorg voor balans: meewerken vs. leren

Een veelvoorkomende valkuil op hippische bedrijven is dat nieuwe mensen vooral worden ingezet voor routinetaken, terwijl er weinig ruimte is voor daadwerkelijke ontwikkeling. Natuurlijk horen werkzaamheden zoals het uitmesten van stallen erbij, maar dat mag niet de hoofdmoot zijn zeker niet voor wie net begint. Zorg daarom voor een goede balans tussen werk en leren:

• Maximaal 50% routinetaken.
• Minimaal 50% leergerichte activiteiten (zoals meelopen, observeren, oefenen en reflecteren).

Het gevoel echt iets te leren en bij te dragen vergroot de kans dat mensen blijven en meegroeien met jouw bedrijf.

8. Evalueer en verbeter je opleidingsaanpak

Iedereen leert anders. Wat goed werkt voor de één, sluit misschien minder goed aan bij een ander. Of het nu gaat om stagiaires, zij instromers of nieuwe vaste krachten: evalueer na afloop van elke leer- of inwerkperiode wat goed ging en wat beter kan.

• Wat vonden zij leerzaam of inspirerend?
• Waar liepen ze tegenaan?
• Wat kun jij als ondernemer of leidinggevende verbeteren in de begeleiding?

Gebruik deze inzichten om jouw leeromgeving steeds sterker te maken. Soms leidt zo’n evaluatie ook tot waardevolle verbeteringen in de begeleiding van je bestaande team.

Tot slot: een sterk leerklimaat is ook goed werkgeverschap

Of het nu gaat om stagiaires of medewerkers met werkervaring of zonder; wie zich kan ontwikkelen, blijft langer en levert meer op. Een beetje extra aandacht nu, maakt op de lange termijn het verschil. Zet je deuren niet alleen open voor extra handjes, maar voor nieuwe energie, frisse ideeën en duurzame groei op jouw bedrijf. •