Nieuws

Inspecteur Justine: “Ik kom om het bedrijf vooruit te helpen.”

De FNRS staat voor kwaliteit, veiligheid en welzijn. FNRS-bedrijven worden daarom elke 2,5 jaar onaangekondigd gekeurd. Maar wie voeren die keuringen eigenlijk uit? In drie delen stellen we de inspecteurs aan je voor.

Profielfoto van Lysanne Stoffer
17 november 2022 | 2 minuten lezen

Justine Wissink is bij veel ondernemers bekend als inspecteur van Stichting Veilige Paardensport, maar sinds 2021 is zij ook inspecteur voor de FNRS. Daarnaast verzorgt ze momenteel het secretariaat voor ORUN. Ze heeft een achtergrond als onderwijskundige, werkte eerder voor de KNHS als accountmanager en op de afdeling Opleidingen en staat nog steeds wel eens voor de (hippische) klas. 

Justine is zelf actief in de dressuur met haar 7-jarige Everdale-merrie, heeft nog een jaarling als belofte voor de toekomst en runt thuis in Voorthuizen een kleinschalige pensionstal. Ze is getrouwd, heeft twee zoons van 17 en er lopen drie honden op het erf. 

Nieuwsgierig

Sinds 2021 zijn de keuringen van de SVP en de FNRS tegelijkertijd. Eén inspecteur voert op één moment allebei de keuringen uit. Justine: “Ik vind het heel leuk om naast de SVP nu ook de FNRS-keuringen erbij te doen. Ik ben best nieuwsgierig en tijdens een FNRS-keuring ga je echt de diepte in. Samen met de eigenaar doorgrond ik in twee uur het hele bedrijf. Van paardenwelzijn tot management. Dat zijn vaak mooie gesprekken.” 

Verbinding

Hoewel Justine onaangekondigd op de stoep staat, zijn de reacties op haar komst meestal positief. “Het valt me op dat ik op FNRS-bedrijven vaak heel warm ontvangen wordt. De koffie staat meestal klaar. Natuurlijk zijn er ook ondernemers die even moeten ontdooien als ik op dinsdagochtend ineens het erf op rij. Maar uiteindelijk draaien ze altijd bij en merk je dat ze trots zijn op hun bedrijf”, vertelt ze.

“Ik vind het ook heel belangrijk om de verbinding op te zoeken tijdens de keuring. Ik ga niet meteen aan de slag met mijn Ipad, maar wil altijd eerst graag weten hoe het met iemand gaat. Dat zorgt voor leuk contact, maar ik wil ook graag dat ondernemers voelen dat ik kom om met ze mee te denken. Ik ben niet een of andere controleur die alleen maar dingen komt goed- of afkeuren, maar we kijken samen naar de mogelijkheden om het bedrijf vooruit te helpen.” 

Dierenwelzijn

Het aspect paardenwelzijn heeft sinds de vernieuwde keuring meer aandacht gekregen. Veel ondernemers vinden dat een goede ontwikkeling, merkt Justine. En er wordt door de hele sector hard gewerkt om het paardenwelzijn steeds meer te verbeteren. “We kijken heel grondig naar het welzijn van de paarden: niet alleen de vrije beweging en de boxmaat, maar ook het voermanagement, de kwaliteit van het ruwvoer en hoe staan de paarden erbij? Dan valt op dat het bij de meeste ondernemers heel erg leeft en dat ze er serieus mee bezig zijn. Dat is een mooie ontwikkeling. En ook heel belangrijk. Het valt me ook op dat klanten er steeds meer op letten.”

Aandacht voor marketing en contracten

Aan het dierenwelzijn wordt dus hard gewerkt, maar waar laten ondernemers eigenlijk de meeste punten liggen? “Marketing en arbeidsovereenkomsten”, antwoordt Justine. “Op veel websites staat geen of heel weinig informatie over paardenwelzijn en veiligheid. En niet iedere ondernemer heeft de contracten met personeel en vrijwilligers goed geregeld. Zonde, want dat zijn dingen die vaak eenvoudig te regelen zijn.”