Nieuws

Stijgende kosten en dalende koopkracht zorgen voor grote financiële uitdagingen

Het zijn roerige tijden momenteel. Nu de wereld langzaam opkrabbelt van de coronacrisis, houdt momenteel iedereen zijn hart vast voor de oorlog in Oekraïne. Deze spanningen hebben (economische) gevolgen voor iedereen in Nederland. Naast dat de inflatie behoorlijk oploopt, stijgt de kostprijs van veel producten in ons land ook hard. Grondstoffen en brandstoffen worden schaarser terwijl de vraag alleen maar toeneemt. Hierdoor stijgen de prijzen van brandstoffen, gas en elektra behoorlijk, wat weer veel invloed heeft op de kosten van andere producten en diensten.

Profielfoto van Demi Uijtewaal
Demi Uijtewaal
7 april 2022 | 7 minuten lezen

Dit heeft gevolgen voor iedereen en veel mensen vragen zich af hoe ze sommige rekeningen nog kunnen betalen. Verwacht wordt dan ook dat de komende jaar de koop- kracht zal dalen tot maximaal 3%. Ook voor jou als hippische ondernemer hebben deze (economische) ontwikkelingen gevolgen. De hogere prijzen hebben effect op de uitgaven, inkomsten en daarmee de marges van een hippisch ondernemer.

Stijgende prijzen door grote schaarste

Stijgende stro- en hooiprijzen zorgden eerder in 2020 en 2021 voor financiële problemen bij hippische onder- nemers. Door de droge zomers waren de voorraden hooi en stro schaars en daarom stegen de prijzen flink. Op dit moment zijn er meerdere factoren die, naast de schaarste van stro en hooi, voor hoge kosten bij hippische ondernemers zorgen. De prijs van grondstoffen en energie is ontzettend hard gestegen, denk hierbij aan elektra, gas en benzine. Als hippische ondernemer verbruik je veel stroom en gas op jouw bedrijf, denk hierbij naast de verlichting aan bijvoorbeeld het gebruik van de stapmolen, de horeca of het schrikdraad van de omheining. Ook de kosten voor de brandstoffen zijn de laatste maanden fors gestegen. Zo betaal je nu al snel meer dan 2 euro per liter benzine. Deze stijging heeft ook gevolgen voor jou, want alle machines op jouw bedrijf moeten uiteraard blijven draaien. Ook is er nog steeds een te kort aan manegepaarden en -pony’s, hierdoor blijft de prijs van een paard of pony stijgen en moet je als ondernemer meer betalen dan voorheen. In de afgelopen jaren zijn de aansprakelijkheidspremies flink gestegen en ook voor 2022 zijn de premies gestegen. De FNRS is al jaren op zoek naar een oplossing voor dit probleem en voert met verschillende verzekerings- maatschappijen gesprekken om een verdere stijging te voorkomen en waar mogelijk de premies zelfs weer te verlagen. Tot op heden is hier nog geen passende oplossing voor gevonden.

Wees bewust van jouw kosten

Uit ervaring is gebleken dat  hippische  ondernemers zich vaak niet goed bewust zijn van de daadwerkelijke kosten op hun bedrijf. Kosten voor rijlessen of pension- stalling worden vaak gebaseerd op wat bedrijven in de omgeving rekenen of zijn al jarenlang hetzelfde, omdat de inflatie of stijgende kosten niet worden doorbere- kend. Het is belangrijk dat ondernemers bewuster worden wat bepaalde diensten daadwerkelijk kosten. De kostprijs, de opbrengsten en de beschikbare marge moeten inzichtelijk gemaakt worden om een gezonde prijs te kunnen bepalen.

Uit analyses van de FNRS blijkt dat ondernemers vaak te weinig vragen voor hun diensten en daarom vaak geen winst maken, of erger nog verlies maken, op hetgene dat zij aanbieden op hun bedrijf. Zorg er dus voor dat je als ondernemer inzicht hebt in jouw financiële situatie en dat je deze op orde hebt.

Hogere kosten en inflatie doorvoeren in de prijzen

Het doorvoeren van een prijsverhoging naar aanleiding van stijgende kosten en het doorvoeren van de jaarlijkse inflatie is een gebruikelijke zaak in vele branches. Denk hierbij aan de kosten van de horeca, de prijs van de brandstof die je tankt of zoals eerder genoemd de stro- en hooikosten. Toch zijn hippische ondernemers vaak voorzichtig als het gaat om het verhogen van hun tarieven, ondanks dat het een logisch gevolg is van de inflatie en stijgende kostprijs. Jouw bedrijf is jouw inkomstenbron en je bent zelf verantwoordelijk dat de financiële situatie in orde is. Jouw bedrijf mag op de korte termijn niet meer geld kosten dan dat het oplevert. Er zijn altijd situaties waarin de winstmarges minder kunnen zijn door bijvoorbeeld grote investeringen, maar ook deze moeten zich uiteindelijk weer terugverdienen. Maak een duidelijke balans op van je financiële situatie. Is de kostprijs gedurende het jaar gestegen dan is het noodzakelijk dat je deze stijging doorvoert. Alleen op deze manier kan jouw bedrijf levensvatbaar blijven.

Een andere tip is om eens in gesprek te gaan met ondernemers bij jou in de buurt. Wat doen zij momenteel met de kosten van hun bedrijf? En hoe verhouden de kosten zich ten opzichte van jouw bedrijf? Waarschijnlijk kopen jullie voor ongeveer dezelfde prijs producten en diensten in. Wat maakt dat zij hoger of lager zitten met hun prijzen? Zorg hierbij wel dat je een eerlijke vergelijking maakt. Wat is de status van jouw bedrijf ten opzichte van de bedrijven bij jou in de buurt, is er onlangs nog een verbouwing doorgevoerd? Wat is de kwaliteit van het voer en de bodembedekking? Dit zijn allemaal zaken om rekening mee te houden wanneer je een prijsvergelijking maakt. Grote kans dat zij ook te maken hebben met oplopende kosten, maar misschien vinden zij het ook lastig om hun prijzen te verhogen. Wanneer je hier samen voor gaat zitten en beiden een prijsstijging doorvoert die in balans is met het desbetreffende bedrijf, kun je als ondernemer steun vinden in elkaar en voorkomen dat klanten misschien opzoek gaan naar een ander bedrijf uit dezelfde regio.

Tijdelijke opslag op prijzen

Wanneer je als ondernemer duidelijk voor ogen hebt of je de juiste prijzen hanteert op jouw bedrijf, kun je gaan bepalen of een verhoging van de prijzen noodzakelijk is of niet. Het kan zo zijn dat een vaste verhoging van de prijzen niet noodzakelijk is, maar dat je in deze krappe tijden toch net te kort komt op bepaalde zaken. Je kunt er dan als ondernemer voor kiezen om te gaan werken met een tijdelijke opslag op (bepaalde) diensten. Het voordeel van werken met een tijdelijke opslag is dat het bedrag per maand kan fluctueren, het is iets dat je als ondernemer doorvoert om prijsschommelingen op te kunnen vangen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een verhoging van de hooiprijzen en deze verhoging delen door het aantal boxen dat je hebt op het bedrijf. Een voordeel van een opslag ten opzichte van een vaste verhoging is dat klanten vaak meer begrip hebben voor de verhoging en het ook makkelijker uit te leggen is aan de klant. Let er wel op dat een opslag dus van tijdelijke aard is, wanneer het blijkt dat je gestructureerd geld te kort komt aan het eind van de maand, kies je voor een vaste verhoging.

Dalende koopkracht, dalend klantenbestand?

Waar de afgelopen jaren de gemiddelde inwoner in Nederland meer te besteden had, is de verwachting dat voor komend jaar de koopkracht er behoorlijk op achteruit gaat. De hogere rekeningen zorgen ervoor dat mensen moeten gaan bezuinigen. Logisch dat je als ondernemer bang bent dat je klanten gaat verliezen. Echter is het ook geen optie om de prijzen niet aan te passen op basis van de hogere kosten die je als ondernemer maakt. Het is daarom van groot belang dat je een goede balans weet te vinden in dat je als ondernemer niet onder de kostprijs werkt, maar wees ook bewust van het feit dat men over het algemeen minder te besteden heeft. Heb je klanten die nog moeilijk de lessen of de pensionstalling kunnen betalen? Ga het gesprek dan aan met deze klant, zorg ervoor dat de klant de ruimte voelt om dit onderwerp bespreekbaar te maken. Zij zouden waarschijnlijk ook liever niet stoppen met het uitoefenen van hun geliefde hobby, maar ook zij moeten de rekeningen wel kunnen betalen. Vind je het lastig om dit gesprek aan te gaan of om onder deze omstandigheden de prijzen te verhogen? Je kunt altijd contact opnemen met jouw accountmanager van de FNRS, deze kijkt graag met je mee om tot een pas- sende oplossing voor beide partijen te komen.

Zorg voor een  gezond  toekomstperspectief

ls ondernemer ben je snel geneigd om in het nu te leven, de dagelijkse werkzaamheden op jouw bedrijf houden je tenslotte flink bezig. Het is ook belangrijk om vooruit te kijken, ook op het gebied van financiën. Want wat wil je in de toekomst met het bedrijf? Wil je het overdragen aan een van de kinderen of wil je uiteindelijk het bedrijf gaan verkopen aan een externe partij? En wanneer wil je dit gaan doen en hoe wil je dat het bedrijf er dan voor staat? Ruim voordat je van plan bent jouw hippische onderneming over te dragen is het belangrijk na te denken over je financiële toekomst. Het kost namelijk niet alleen veel tijd om het bedrijf los te laten en een eventuele opvolger goed voor te bereiden, maar ook om zaken juridisch, fiscaal en financieel goed te regelen. Dit zijn allemaal zaken die belangrijk zijn om een antwoord op te hebben of waar je in ieder geval over nagedacht hebt en het een en ander over op papier hebt staan. Bedrijfsoverdracht kan namelijk een grote zorg zijn en wanneer je hier tijdig mee aan de slag gaat, zorg je ervoor dat je op eventuele verrassingen bent voorbereid.

Goede communicatie van essentieel belang

Heb je een goed overzicht van de kosten en blijkt hieruit dat je een prijsstijging door moet voeren om financieel gezond te blijven, dan is het belangrijk dat je deze wijziging goed communiceert met jouw klanten. Op deze manier wordt de kans kleiner dat zij na de stijging geen gebruik meer willen maken van de producten of diensten. Communicatie is het sleutelwoord bij het doorvoeren van een prijsverhoging met zo min mogelijk klantverlies. Het is belangrijk dat je als ondernemer de  noodzaak van de prijsverhoging duidelijk communiceert met jouw klanten. Wat is de reden dat zij meer moeten gaan betalen? Dit kan zijn omdat de kosten van het voer van de paarden flink gestegen is of om eerder genoemde andere redenen uit dit artikel. Hier hoef je uiteraard niet te diep op in te gaan, maar zorg ervoor dat de reden van de verhoging voor begrip zorgt bij de klant.

Wij kunnen ons voorstellen dat het lastig is om de wijziging door te voeren naar de klant. Daarom heeft de FNRS voor haar leden een standaardbrief beschikbaar die je kunt gebruiken om deze wijzigingen kenbaar te maken bij jouw klanten. Ook is er een standaardbrief beschikbaar die je kunt gebruiken wanneer je gebruik gaat maken van een tijdelijke opslag. Deze brief kun je downloaden van onze website en aanpassen naar jouw eigen situatie. Tot slot; wees eerlijk naar de klanten. Je wil geen klanten verliezen, maar kunt ook niet blijven werken met dezelfde tarieven terwijl de kostprijs significant stijgt. Draai er dus niet omheen en geef duidelijk aan wat dit voor je klant gaat betekenen.

Kostprijscalculatie

Binnen de hippische sector vinden vele verschillende activiteiten plaats. Er worden bijvoorbeeld manegelessen gegeven, paarden in pension gestald, paarden afgericht en getraind, paarden in opfok gehouden en handel bedreven. Ben je als ondernemer op de hoogte van de kostprijs van deze activiteiten? Wat kost nu daadwerkelijk een pensionpaard per box per maand? En wat zijn mijn kosten en opbrengsten van een manegepaard of -pony? Het is belangrijk om hier inzicht in te hebben zodat je weet wat de marge is. Zo kun je een gezonde prijs bepalen voor het aangeboden product of de aangeboden dienst. De FNRS heeft een kostprijscalculatie ontwikkeld waarmee je de kostprijs per paard, de opbrengsten en de beschikbare marge inzichtelijk krijgt om een gezonde prijs te kunnen bepalen. Deze kostprijscalculatie vul je samen met een van onze accountmanagers in. Zo kunnen we goed helpen om de huidige situatie in kaart brengen.

Er zijn momenteel vier kostprijscalculaties beschikbaar:

  • Kostprijscalculatie Pension
  • Kostprijscalculatie Manege
  • Kostprijscalculatie Instructie-, Sport- en Trainingsstallen
  • Kostprijscalculatie Opfok

Meer informatie over de kostprijscalculatie vind je hier.