Nieuws

Kiezen of delen: het omschakelen van bedrijfsactiviteiten

Als hippisch ondernemer focust u zich met uw bedrijf op bepaalde activiteiten. Het kan zijn dat uw bedrijf zich alleen bezighoudt met manegeactiviteiten, u alleen pensionklanten of trainingspaarden op uw bedrijf heeft staan of dat u meerdere activiteiten exploiteert binnen uw bedrijf. Het is voor uzelf en uw klanten prettig om een duidelijke focus te hebben met uw bedrijf.

In de loop der jaren veranderen er mogelijk zaken binnen uw bedrijf waardoor het aantrekkelijk kan zijn om u op andere bedrijfsactiviteiten te concentreren. Denk hierbij aan een financieel belang, een wisseling binnen het managementteam of veranderende interesses. Stel dat u hierin een wijziging wilt doorvoeren? Wat komt er dan allemaal bij kijken en waar moet u opletten wanneer er zo’n grote verandering binnen uw bedrijf plaatsvindt? We vroegen aan een aantal ondernemers, die onlangs hun bedrijfsactiviteiten wijzigden, naar hun ervaringen en tips.

Profielfoto van Demi Uijtewaal
Demi Uijtewaal
26 augustus 2021 | 6 minuten lezen

Aanleiding tot verandering

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u als ondernemer de focus van uw bedrijfsactiviteiten wilt gaan verleggen. Veranderende interesses en financieel voordeel zijn vaak genoemde argumenten. Willeke Wijers van Hippisch Centrum La Grande besloot haar bedrijf om te zetten van een manegebedrijf naar enkel nog pensionstalling. “Voor mij was de grootste aanleiding het grote aantal klanten dat een manegebedrijf met zich meebrengt. En waar veel klanten zijn, zijn ook veel wensen en eisen. Dit ging mij als ondernemer steeds meer tegenstaan. Nu wij enkel nog pensionpaarden hebben staan op het bedrijf, hebben we automatisch ook minder ruiters rondlopen. Dit geeft mij als ondernemer veel meer rust.”

Soms kan een omschakeling in de activiteiten ook meer een noodzaak zijn. Met het oog op de toekomst besloot Martin Stegeman van Paardensportcentrum Stegeman zijn trainingsstal en opfokbedrijf om te zetten naar een manegebedrijf. Een lang proces die zijn vruchten begint af te werpen. “Het idee om manegeactiviteiten te starten op ons bedrijf speelde al lang, maar de gemeente lag altijd dwars. Het aantal opfok- en trainingspaarden begon langzaam af te nemen en om het bedrijf rendabel te houden moesten we ons op andere activiteiten gaan richten. Daarnaast word ik zelf ook een dagje ouder en zie ik mezelf prima lesgeven tot mijn zeventigste, maar ik zal niet meer zo snel op een driejarige klimmen.”

Hippisch Centrum Velsen heeft zich ruim 35 jaar op manegeactiviteiten gefocust tot Romy Pielanen in 2019 het roer omgooide en enkel nog pensionpaarden stalt op het bedrijf . Dit met het oog op paardenwelzijn. “Mijn interesses lagen altijd meer bij het trainen van sportpaarden en het houden van pensionpaarden, dan bij de manegeactiviteiten. Ik vind het belangrijk dat de paarden die bij ons staan het goed hebben. Omdat wij maar een beperkte ruimte hebben is uitbreiden geen optie en hadden wij teveel paarden staan voor de ruimte die we ze wilde geven. Doordat we nu enkel pensionpaarden hebben, staan er minder paarden op het bedrijf waardoor we de boxen konden vergroten en de paarden meer buiten komen.”

Vergunningen en aanpassingen

Wanneer u denkt aan een wijziging in de bedrijfsactiviteiten is het van belang dat u uitzoekt of dit mogelijk is op uw accommodatie. Vaak is de wijziging van manegeactiviteiten naar enkel pension of training geen probleem, maar wanneer u als pension- of trainingsstal wilt uitbreiden naar manegeactiviteiten is het van belang dat u controleert of uw bedrijf over de juiste bestemming beschikt. “Het heeft bij ons heel lang geduurd voordat de bestemmingswijzing kon worden doorgevoerd”, vertelt Martin, “de gemeente lag jarenlang dwars en er was geen beweging in te krijgen. Totdat een van mijn klanten de juiste connecties bleek te hebben, samen werkten we een uitgebreid plan uit en na een traject van meer dan vijf jaar, stemde de gemeente eindelijk in.”

Naast verplichtingen zoals het bestemmingsplan, is het ook belangrijk dat u controleert of uw bedrijf klaar is voor een dergelijke wijziging. Wanneer u bijvoorbeeld graag manegelessen en –wedstrijden wil organiseren en u momenteel maar over één rijbaan beschikt, is het handig om te overwegen of de bouw van een tweede rijhal noodzakelijk is. Het kan zijn dat u voor dergelijke aanpassingen ook een vergunning nodig heeft.

Goede communicatie van groot belang

De omschakeling in de bedrijfsactiviteiten heeft niet alleen gevolgen voor u als ondernemer, maar kan ook van grote invloed zijn op uw medewerkers en uw klanten.

De ruiters en klanten op uw bedrijf komen er vaak al jaren en daar heeft u in de loop der tijd een goede relatie mee ontwikkelt. Wanneer u bijvoorbeeld besluit om te stoppen met het organiseren van manegelessen, betekent dit dat zij opzoek moeten naar een andere manege. Het op een geleidelijke manier aankondigen van deze verandering is dan een belangrijke zaak. Er zijn verschillende manieren waarop u dit kunt doen, een hiervan is door de ruiters te informeren met een brief. Romy: “Wij hebben al onze ruiters een half jaar van tevoren ingelicht door middel van een persoonlijke brief. Hierin kondigde we aan dat de manegeactiviteiten op ons bedrijf gaan stoppen. We hebben de klanten aangeboden om ze te helpen met het zoeken naar een nieuwe, geschikte manege. Dit werd erg op prijs gesteld.”
Het komt ook voor dat de overschakeling geleidelijk gebeurd en dat daardoor ook het klantenbestand langzaam afbouwt, zoals bij het bedrijf van Willeke van toepassing was: “Ons aantal manegepaarden en –pony’s werd minder en we besloten daarin geen nieuwe investeringen te maken. Zo gingen we van 20 paarden en pony’s naar tien, naar vijf, totdat we geen manegepaarden meer hadden staan. Op die manier bouwde het klantenbestand ook langzaam af en gingen ruiters zelf opzoek naar alternatieven” licht Willeke toe.

Naast de communicatie richting de klant, kan de omschakeling ook gevolgen hebben voor uw personeel. Zo kan het zijn dat u geen gebruik meer hoeft te maken van instructeurs of moet het aantal stalmedewerkers beperkt worden. Het is van belang dat u van tevoren goed uitzoekt waar zij recht op hebben, zeker wanneer zij al een lange periode werkzaam zijn. Bij Hippisch Centrum Velsen waren twee medewerkers al meer dan 25 jaar in dienst, maar door de wisseling in bedrijfsactiviteiten was er voor hen geen werk meer op het bedrijf. “Wij hadden twee personeelsleden die al jaren werkzaam waren op het bedrijf en we wilde hen uiteraard niet van het een op andere moment op straat zetten. Dit kon uiteraard niet zomaar en we hebben dus veel contact met ze gehad over de grote wijziging binnen ons bedrijf en dat wij als gevolg daarvan geen werk meer voor ze hadden. Na zo’n lange periode komt er uiteraard een transitievergoeding bij kijken en je wilt er voor waken dat een van de partijen zich niet kan vinden in de regeling. Met een aantal adviseurs hebben we gekeken hoe we dit het beste konden regelen voor zowel ons als ondernemer als voor de medewerkers” vertelt Romy.

Hobbels en uitdagingen

U kunt zich voorstellen dat een dergelijke grote wijzigingen niet zonder slag of stoten zal gaan. Wees voorbereid op onverwachte zaken en zorg ervoor dat u hierop kunt anticiperen. Misschien is voor u de omschakeling minder groot omdat u zich bijvoorbeeld al bezighield met een van de activiteiten binnen uw bedrijf, dan kan het goed zijn dat u niet veel werk of verandering ervaart. Toch blijkt het vaak in de praktijk anders te verlopen dan van tevoren gedacht. De drie ondernemers die wij voor dit artikel spraken voerde de wijziging net voor de eerste coronacrisis door en daardoor liepen bepaalde zaken niet zoals van tevoren bedacht. Zowel Romy van Hippisch Centrum Velsen als Willeke van Hippisch Centrum La Grande wilden de horeca-inkomsten, die ze door het wegvallen van de manegelessen miste, opvangen met het organiseren van evenementen. “Wij wilde onze horeca graag verhuren voor feesten en partijen”, vertelt Romy, “alleen door de coronacrisis kon dit natuurlijk niet. Daarom missen we wel een groot deel van onze inkomsten uit de horeca.” Willeke was van plan veel concoursen te organiseren om zo de omzet van de horeca hoog te houden. “Dit liep helaas anders dan verwacht en daardoor hebben we daar het afgelopen jaar geen winst kunnen maken.”

Aan de andere kant was het voor deze twee ondernemers misschien wel het juiste moment om te stoppen met de manegelessen. Romy: “De coronacrisis heeft natuurlijk voor elke ondernemer grote gevolgen gehad,  het is jammer dat we de inkomsten van onze horeca hebben misgelopen, aan de andere kant hadden we als manegebedrijf helemaal geen lessen kunnen geven. Nu als pensionbedrijf konden de klanten hun paarden blijven verzorgen en hebben we op onze nieuwe corebusiness eigenlijk geen inkomsten misgelopen.”

Inzicht in de financiën

Het wijzigen van de activiteiten binnen uw bedrijf, zorgt ook voor een verschuiving in de inkomsten en uitgaves. Het is uiteraard van groot belang dat u van tevoren precies berekent wat uw huidige financiële situatie is en een zo gedetailleerd mogelijke inschattingen maakt over de inkomsten en uitgaven in de nieuwe situatie. Wanneer u moeite heeft om te bepalen of een wijziging interessant is voor uw financiële situatie, kan de kostprijscalculatie van de FNRS duidelijkheid geven. De medewerkers van de FNRS helpen u graag bij het inzichtelijk maken van uw uitgaves en inkomsten om te bepalen of het wijzigen van de bedrijfsactiviteiten een interessante stap is of niet. 

Voor Martin was het omschakelen in de bedrijfsactiviteiten een logische stap, vooral financieel gezien en met oog op de toekomst: “Wij hebben hier niet veel concurrentie zitten van andere manegebedrijven. Toen het aantal opfokpaarden daalde en de vraag naar lessen steeds groter werd, was het voor ons duidelijk dat we deze omschakeling door moesten zetten. Inmiddels zijn we gegroeid van een vaste medewerker naar ongeveer 2,5 fte in dienst. Het bedrijf staat er nu financieel veel sterker voor dan een aantal jaar geleden.”

Kiezen of delen

Omschakelen van bedrijfsactiviteiten kan een ingrijpende wijziging voor uw bedrijf zijn. Toch kijken de ondernemers die wij gesproken hebben, positief terug op hun keuze. “Er heerst veel meer rust op het bedrijf, zowel bij de paarden als bij de klanten en ook bij mij” vertelt Willeke. Ook Martin is blij met zijn keuze en de instemming van de gemeente om eindelijk manegelessen te kunnen geven: “Het bedrijf is financieel veel stabieler en ik kan een gezonde uitgangspositie creëren om het bedrijf over een aantal jaar met een gerust hart over te dragen aan mijn dochter.” Romy kijkt ook positief naar de toekomst. “Mijn ouders waren ondernemers die het leuk vonden om zich bezig te houden met manegeactiviteiten, maar mijn passie ligt veel meer bij de sport. Daarom ben ik blij dat ik het bedrijf nu kan leiden zoals ik interessant en inspirerend vind’.”

Denkt u na over een omschakeling in uw bedrijfsactiviteiten maar kunt u hier wat advies bij gebruiken? Neem dan contact op met uw accountmanager, zij helpen u graag verder om de juiste keuze te maken.