Praktijkverhaal

Lelymare Horses: “Innovatie in de hippische sector helpt mij mijn bedrijf naar een ander niveau te tillen”

Professionaliteit en betrouwbaarheid, dat zijn de twee woorden die het bedrijf van Fenna Elzinga het beste samenvatten. Fenna begon haar bedrijf, Lelymare Horses, met de droom om uiteindelijk uit te groeien tot een professioneel revalidatiecentrum. Nu enkele jaren later weet men uit het hele land haar bedrijf te vinden. Het bedrijf beschikt over de laatste innovaties om paard en mens op het hoogste niveau van dienst te kunnen zijn. We spraken eigenaresse Fenna Elzinga over hoe innovatie en technologie haar bedrijf helpt groeien en professionaliseren.

9 maart 2021 | 5 minuten lezen

“Toen ik op deze mooie locatie begon met mijn bedrijf wist ik altijd al dat ik iets unieks wilde beginnen. Ik wilde geen ‘normaal’ opfokbedrijf of pensionstal hebben, maar ik wilde op een andere manier mens en dier kunnen helpen en zo ontstond de visie voor de opfok en de droom voor een revalidatiecentrum. Dit is natuurlijk niet iets wat je van de een op andere dag hebt gerealiseerd, hier ben ik langzaam steeds verder ingegroeid en uiteindelijk is het gelukt om nu met mijn bedrijf te staan wat ik altijd al voor ogen had”, vertelt Fenna.

Publieksprijs Hippische Ondernemer van het jaar

In 2015 ging het bedrijf van Fenna, Lelymare Horses, er vandoor met de publieksprijs tijdens de verkiezing voor Hippisch Ondernemer van het jaar. De prijs die bij deze titel hoorde was dit jaar een Vitafloor. “Het was alsof het zo moest zijn, dit was de perfecte prijs voor mij om te winnen. Het gaf mij de bevestiging dat ik door moest gaan waar ik mee bezig was en het gaf mij de mogelijkheid om een stukje professionaliteit toe te kunnen voegen aan mijn bedrijf. De Vitafloor kon ons bedrijf iets bieden wat wij als mens niet voor elkaar krijgen, namelijk het ondersteunen van herstel bij de eerste fase van revalidatie. Paarden die hier komen revalideren mogen in het begin weinig tot niet bewegen. Met de Vitafloor kun je al eerder iets toevoegen aan de eerste stap van het revalideren.  De unieke werking van dit apparaat zorgt voor een betere doorbloeding en sneller herstel van paarden die bij ons staan. Ik was al snel onder de indruk van de werking van de Vitafloor en heb deze dan ook snel omgewisseld voor een hele Vitafloor stalunit. Zo hoeven we er niet bij te blijven staan en dat scheelt weer in de kostprijs. Zo kunnen de paarden in een rustige omgeving staan terwijl ze ‘behandeld’ worden.”

Revalidatiecentrum gegroeid door aanschaf aquatrainer

Naast de Vitafloor beschikt Lelymare ook over een aquatrainer. Niet alleen paarden die bij Fenna op het bedrijf gestald staan voor een revalidatietraject maken hier gebruik van. Mensen vanuit het hele land komen naar Lelymare Horses toe om hun paard te trainen doormiddel van water. “De droom voor een aquatrainer bestond al heel lang bij mij. Dit is echter niet een goedkope investering en ik moest dus eerst groeien met mijn bedrijf voordat ik er een aan kon schaffen. Toch is dit nog steeds een van de betere keuzes geweest die ik voor het bedrijf gemaakt heb”, zegt Fenna. Er zijn veel verschillende manieren om paarden te trainen doormiddel van water maar Fenna heeft gekozen voor een aquatrainer met een loopband. “Het fijne aan het trainen van paarden in de aquatrainer is dat je ze gecontroleerde beweging kunt geven. Natuurlijk kan dit ook met stappen aan de hand of een stapmolen, maar met een aquatrainer wordt het hele lichaam van het paard getraind. Ze lopen rechtuit en werken aan kracht, stabiliteit en balans, zonder de blessure over te belasten. Wij merken zelf zoveel verbetering bij paarden die in de aquatrainer gaan. Ons bedrijf als revalidatiecentrum heeft door de aanschaf van de aquatrainer een enorme groei doorgemaakt.” De aquatrainer is niet alleen geschikt voor paarden die herstellende zijn van een blessure, maar ook voor paarden die in de sport lopen is het een hele goede onbelaste training. “De combinatie tussen training onder het zadel en de aquatraining is uiteindelijk voor revalidatiepaarden ook heel belangrijk. We zorgen ervoor dat mensen weer direct aan de slag kunnenmet hun paarden wanneer zij hier vertrekken.”

Transparante communicatie

Toch zijn het niet deze innovatieve machines die Fenna het belangrijkste vindt voor haar bedrijf: “We hebben veel machines staan die ons werk lichter, makkelijker en beter maken. Dit is ideaal en zorgt ervoor dat we effectiever kunnen werken en onze klanten iets unieks kunnen bieden. Ik ben echter van mening dat hoe goed je bedrijf loopt niet afhankelijk is van de nieuwste innovaties of mooiste stallen, in mijn ogen valt of staat dat met goede communicatie richting de klant.”  Sinds een aantal jaar maken ze bij Lelymare Horses gebruik van een digitaal managementsysteem waarin ze alle administratie en informatie van de paarden bijhoudt. “Ik weet dat er nog veel bedrijven zijn in de hippische sector die werken met whiteboards of een Excelbestand. Het bijhouden van je bedrijfsvoering kan zoveel makkelijker wanneer je gebruikt maakt van een managementsysteem dat bij jou bedrijf past.” Professionaliteit en betrouwbaarheid zijn voor Fenna altijd de belangrijkste punten geweest voor het leiden van haar bedrijf. “Mensen brengen hun paarden bij ons vaak voor een langere periode waarbij zij er vanuit gaan dat wij de volledige zorg voor ze overnemen. Dan is het ontzettend belangrijk dat men je kan vertrouwen en met een gerust hart hun paard bij je kunnen achterlaten. Hier zetten wij dan ook volledig op in en dit valt of staat allemaal met transparante communicatie met de klant.”
Bij Lelymare Horses staan ruim 60 paarden, zowel in revalidatie als in de opfok. Met zoveel paarden is er altijd een kans is dat er iets gebeurt met een paard. “Wij zijn geen wonderbedrijf, bij ons gebeurt er soms ook iets in de opfok of herstelt een blessure niet altijd naar verwachting. Het gaat er niet om dat je deze dingen kunt voorkomen als ondernemer, dat is namelijk onmogelijk en daar zijn klanten zich ook bewust van. Het gaat om wat je ermee doet zodra je erachter komt dat een paard iets heeft en dat is een keuze die je als ondernemer hebt.”

Ook de communicatie binnen het team is heel belangrijk. Het systeem zorgt voor een goede overdracht van bijvoorbeeld een wondverzorging of extra observatie van een paard. Fenna maakt elke week de weekschema’s en overdag kan iedereen het dagoverzicht zien op een groot scherm op de poetsplaats. Als iets is gedaan wordt het meteen afgevinkt. “Het scheelt ons veel tijd door alles op deze manier bij te houden in de communicatie met ons eigen personeel. Ook voorkomt het veel fouten en onduidelijkheden binnen je bedrijf. Zonder digitalisering verlies je gewoon het overzicht wanneer je zoveel paarden op je bedrijf hebt staan.

Ook richting de klant is het gebruik van het managementsysteem erg effectief. Alles wordt door het managementsysteem bijgehouden in een app die de klanten kunnen downloaden. Men kan in deze app elke dag zien wat er met hun paard gebeurd. Van de weekplanning qua revalidatie tot wanneer ze naar de hoefsmid moeten. “Alles wat voor ons intern zichtbaar is, is ook voor de klant zichtbaar. Dit maakt onze communicatie heel helder richting de klant.” In tegenstelling tot wat veel mensen verwachten, wekt deze manier van communiceren met de klant juist geen vragen op voor Fenna. “Ik merk vaak dat in de hippisch sector klanten vaak als lastig gezien worden, omdat iedereen veel wensen en eisen heeft. Wij ervaren dit echter anders en ik ben van mening dat dit komt door de transparante communicatie die wij met de klant hebben. Doordat ze overal inzicht in hebben weten ze waar ze aan toe zijn en dat we geen informatie voor hun achter houden. Dit geeft zowel de klant als ons veel meer rust. De enige vraag die wij door dit systeem krijgen is of we misschien de planning van de aquatrainer een dag kunnen verplaatsen zodat de klant hier ook bij kan zijn, dat is natuurlijk een kleine moeite”, lacht Fenna.

Herkennen van patronen

Buiten het feit om dat het managementsysteem voor Fenna veel tijd scheelt en bijdraagt aan een goede communicatie binnen haar team en met de klant, helpt het haar indirect ook bij de ontwikkeling van haar bedrijf. Alle kleine dingen worden genoteerd, van een keer hoesten tot hoe ze bewogen die dag. “Doordat wij elke dag alles bijhouden van een paard kun je ook dingen makkelijk terugkijken. Misschien heeft het paard wel eerder gehoest en kan je beslissen of er iets mee gedaan moet worden. Ook de opbouw van de revalidatie wordt nauwkeuring beschreven en zo kunnen we precies zien of er bijzonderheden zijn. Zo kunnen wij nog sneller anticiperen op bepaalde ontwikkelingen omtrent de paarden.”

Toekomst

“Ik geloof echt dat een goed managementsysteem de toekomst is voor hippische bedrijven. De kans op het maken van fouten wordt aanzienlijk verkleind en het overzicht van je bedrijf is in een keer inzichtelijk. Gelukkig komt er ook een koppeling voor de landelijke identificatie en registratie van paarden bij de RVO, zodat ook dat soepel kan verlopen. Omdat op ons bedrijf veel paarden komen en gaan zal ons dat erg veel tijd schelen wanneer dit ook gedigitaliseerd en geautomatiseerd is via het managementsysteem.”

Lid worden?FNRS-bedrijven