Praktijkverhaal

De kracht van online marketing: hoe drie bedrijven hun succes hebben versterkt

Online marketing en sociale media hebben zich ontwikkeld tot onmisbaar hulpmiddelen voor bedrijven in verschillende sectoren. Voor veel ondernemers betekent een strategische inzet van online marketing en sociale media niet alleen een uitbreiding van hun bereik, maar ook een solide fundament voor groei en klanttevredenheid. In dit artikel duiken we in hoe drie verschillende hippische bedrijven, elk met hun eigen unieke aanpak, online marketing en sociale media hebben benut om hun naamsbekendheid te vergroten en hun succes te stimuleren.

Profielfoto van Han Aalmans
2 januari 2025 | 1 minuut lezen

Een natuurlijke ontwikkeling

Familie Bierema heeft met hun bedrijf aan de oostkant van het eiland Terschelling een paarden paradijs gecreëerd. Oosterend is het laatste dorpje op Terschelling, en met de opkomst van Puur Terschelling een absolute must-go voor natuur- en paardenliefhebbers, dagtripjes en vakanties. Het veelzijdige bedrijf ligt aan de rustige kant van het eiland en was voorheen niet altijd makkelijk vindbaar begint Jochem Bierema. “Door deze ligging hadden we slechts een beperkte doelgroep en zijn we al snel aan de slag gegaan met online marketing. We hebben goed gebruik gemaakt van platforms zoals TripAdvisor en Google. Maar ook het toegankelijker maken van onze website en de inzet van social media heeft onze toestroom van gasten drastisch veranderd.”

Puur Terschelling is uitgegroeid tot meer dan alleen een vakantiebestemming; inmiddels is het een begrip in binnen- en buitenland. Dat gebeurt niet vanzelf, vervolgt Jochem zijn verhaal. “De naam Puur komt voort uit natuur, schapenkudde/paardenkudde, eiland activiteiten en eilandbeleving waarbij alles onder een naam “PUUR” zou kunnen vallen. Om meer draagkracht te creëren, hebben we in de afgelopen jaren bewuster gewerkt met de naam Puur. Hiervoor hebben we eerst in onze interne en externe communicatie het woord Puur gebruikt als voorvoegsel. Dat heeft veel bijgedragen aan de naamsbekendheid. Bezoekers weten nu dat de naam Puur staat voor natuur en de pure beleving hiervan.”

Een merknaam sterk maken gebeurt niet van de ene op de andere dag; het is een proces waarin het uitdragen en creëren van de merkfilosofie de belangrijkste onderdelen zijn. Bij de familie Bierema gebeurt dit op een geheel natuurlijke manier. Er wordt uitvoerig aandacht besteed aan de kleinste details die bijdragen aan het totaal plaatje van de naam ‘Puur’. Met een positieve en vriendelijke gastenbenadering worden de eerste pure belevingen al gecreëerd. De paarden krijgen ieder het voorvoegsel ‘Puur’ en horen bij de familie. Een familie die niet alleen bestaat uit Anne, Danielle, Jochem en Bentum, maar een pure familie die bestaat uit medewerkers, eilandgasten, dieren, natuur en cultuur. Een beleving die gecreëerd is door de familie Bierema maar gedeeld wordt met iedereen. Dat is wat “Puur Terschelling” een merk maakt met “Het gevoel wat Puur bedoeld”!