Praktijkverhaal

De Lindehoeve: waar transparantie en rust centraal staan

Paardenopfok De Lindehoeve in Emst is al jarenlang een van de bekendste opfokstallen in Nederland. Het bedrijf van de familie Keizer is ontstaan vanuit een kalverhouderij en inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf waar elk jaar ongeveer 400 paarden rondlopen. De familie timmert al jaren aan de weg om hun stal zo professioneel en transparant mogelijk te maken. Dit jaar zijn ze als kers op de taart genomineerd voor de verkiezing ‘De Hippische Ondernemer van het Jaar’.

Profielfoto van Demi Uijtewaal
Demi Uijtewaal
22 september 2021 | 6 minuten lezen

Opgroeien in rust en binnen groepsverband

In 1984 is het bedrijf door de ouders van Christian gestart als een kalverhouderij. Vanaf 1998 verschenen de eerste paarden op het bedrijf. De kalverhouderij en de hippische onderneming leven nu naast elkaar naar volle tevredenheid van Christian. Samen met zijn ouders, Jacob en Carla, en zijn vrouw Arlien runt Christian het familiebedrijf. Jacob zorgt voornamelijk voor de kalveren en is aanspreekpunt van het rusthuis. Christian zorgt voornamelijk voor de opfok en drachtige merries. En de dames zijn verantwoordelijk voor al het papierwerk (PR, administratie, boekhouding, website, e.d.).

Het bedrijf begon met 18 paarden. De ambitie om ook een opfokbedrijf te beginnen kwam eigenlijk gelijkmatig. “Wij hebben met het bedrijf erg veel grasland beschikbaar” vertelt Christian. “Dit hooiden wij altijd voor de manegebedrijven in de omgeving. Op een gegeven moment ontstond er de vraag van deze manegebedrijven in de omgeving of het niet mogelijk was om een aantal (jonge) paarden bij De Lindehoeve te stallen. Op deze manier konden de manegebedrijven meer manege- en pensionpaarden kwijt wat hen meer geld opleverden. Vanaf de eerste dag dat er paarden op ons bedrijf kwamen was het voor ons duidelijk dat we geen manege of pensionstalling wilde zijn, maar ons wilde focussen op de opfok.”

Met het opfokbedrijf wil de familie Keizer het beste voor mens en dier beschikbaar stellen. Licht, lucht en opgroeien in groepsverband zijn de drie woorden die het bedrijf het beste samenvatten. “De paarden staan hier altijd in groepsverband, want wij vinden dat erg belangrijk voor de socialisatie bij paarden.” Ondanks dat de paarden in grote groepen staan, zorgen ze er bij de Lindehoeve voor dat er geen een paard te kort komt. “In zulke grote groepen paarden is er altijd sprake van een wat dominantere- en minder dominante paarden. Wij zorgen er altijd voor dat alle paarden voldoende voermogelijkheden tot hun beschikking hebben op diverse plekken in de stal. Zo behoud je voldoende rust in een groep en voorkom je dat er paarden achterblijven in hun ontwikkeling.”

Van embryo tot driejarige

De Lindehoeve biedt het hele pakket aan als het gaat om het grootbrengen van paarden. De Lindehoeve is namelijk een gecertificeerd inseminatiestation, wat het mogelijk maakt om merries bij hen te laten insemineren met de hengst naar keuze. “Merries zijn hier welkom vanaf het moment dat ze geïnsemineerd worden tot aan het afspenen. Wij bieden op die manier het complete pakket aan voor de klant”, legt Christian uit. “Wij begeleiden de merries op een professionele manier tijdens hun dracht, de bevalling en de periode tot aan het afspenen. Wij geloven dat dit zorgt voor minder stress bij de merrie, wat bijdraagt aan een soepele bevalling.” Wanneer de merries op het punt staan te bevallen komen ze in aparte bevallingsboxen te staan, waarbij het voor de klant mogelijk is om via camera’s de geboorte van hun veulen te volgen. “Op deze manier hebben klanten minder de behoefte om fysiek aanwezig te zijn bij de bevalling, ze weten dat de merrie in goede handen is bij ons en ze kunnen vanaf huis ieder moment van de bevalling volgen.” Na afloop van de bevalling ontvangt de klant een video van de bevalling waarbij zij alles nog op een rustige manier kunnen terugkijken op dit bijzondere moment.

De Lindehoeve werkt met de zogeheten geboortealarmen van Sigloo. “Wij hebben hele goede ervaringen met dit systeem, omdat het het enige alarmsysteem is dat bijna geen valse meldingen geeft en gegarandeerd afgaat wanneer de bevalling begint. Op deze manier missen we nooit een bevalling en zijn we vanaf het eerste moment bij de geboorte zodat we de merrie op tijd kunnen begeleiden waar nodig.”

Rusthuis als wellnesscentrum

Enkele jaren kocht de familie iets verderop een boerderij erop waar nu ook oudere en geblesseerde paarden van de service van De Lindehoeve kunnen genieten. Wat belangrijk is voor deze paarden die naar De Lindehoeve komen, is dat ze nog kunnen functioneren in groepsverband. Inmiddels zijn er ongeveer 70 paarden die bij het rusthuis van De Lindehoeve gehuisvest zijn. “Zoals eerder benoemd vinden wij het belangrijk dat paarden in groepsverband kunnen leven. Dit geldt wat ons betreft ook voor oudere paarden. Alle paarden zijn bij ons welkom, of ze nou moeten herstellen van een blessure of dat ze met pensioen zijn, dat maakt ons niet uit. Wat we wel belangrijk vinden is dat het paard nog een ‘paardwaardig’ bestaan heeft. Ik zeg altijd dat we graag een wellnesscentrum voor paarden zijn, maar geen beademingsstation.” Momenteel is De Lindehoeve bezig om voor de oudere paarden die in de winter wat meer ondersteuning nodig hebben, individuele boxen bij te bouwen.

Transparantie door middel van camera’s

Wat De Lindehoeve uniek maakt op het gebied van service is dat het voor de klant mogelijk is om hun paard via camera’s te bekijken. De camera’s staan elke dag tot ongeveer 23.00 uur s ’avonds aan en zijn vanaf alle plekken op het bedrijf te bekijken. Wanneer we Christian vragen hoe dit bevalt als ondernemer, geeft hij aan dat het zowel positieve als negatieve kanten heeft. “Natuurlijk willen wij dat de klant zich op zijn gemak voelt bij ons, ze vertrouwen ons hun paard toe en met dat vertrouwen moeten wij voorzichtig omgaan. Daarom vinden wij het belangrijk dat de klant kan meekijken met wat er gebeurd binnen ons bedrijf en hoe het met zijn/haar paard gaat. Uiteraard brengt dit ook uitdagingen met zich mee als je beseft dat er ongeveer 180 klanten meekijken via dit camerasysteem.” Christian ervaart uiteraard ook een aantal negatieve aspecten van dit luxe systeem, maar volgens hem weegt het niet op tegen de positieve reacties. “Klanten zijn zo blij en positief over het feit dat wij dit aanbieden, uiteraard heb je altijd mensen ertussen zitten die zich met elke stap van hun paard willen bemoeien, maar dat heb ik er voor over. Deze klanten bellen dan vaak even op en we overleggen dan over de situatie en vaak kunnen we hen al snel weer geruststellen. Wanneer men niet mee kan kijken via een online systeem, merk je dat mensen vaker fysiek lanskomen om bij hun paard te kijken. Dit kost mij meer tijd, dan een paar telefoontjes per dag te beantwoorden. Ik ben dus heel positief over dit systeem en mijn klanten ook. Transparantie in onze manier van werken en in onze communicatie vinden wij super belangrijk, dat kunnen wij op deze manier goed waarborgen richting onze klanten.”

Belangenbehartiging van groot belang

De Lindehoeve is al jarenlang aangesloten bij zowel de FNRS als LTO. Christian vindt het belangrijk om lid te zijn van brancheorganisaties, zowel met de kalverhouderij als met de hippische onderneming. “Ik ben er van overtuigd dat wanneer er organisaties zijn zoals de FNRS, die onze gezamenlijke stem kan laten horen in Brussel en Den Haag, dat we veel meer voor elkaar krijgen dan wanneer het ieder voor zich is.” Door ook nog actief te zijn in de kalverhouderij ziet Christian dat het de agrarische ondernemers momenteel erg moeilijk wordt gemaakt vanuit Den Haag. “We moeten zien te voorkomen dat er voor de hippische sector net zoveel regels gaan gelden als voor de agrarische sector, dat maakt ondernemen bijna onmogelijk. Daarom lever ik als ondernemer graag mijn bijdrage aan een sterke brancheorganisatie.”

Hippische Ondernemer van het jaar

De Lindehoeve is dit jaar een van de drie genomineerde voor de verkiezing ‘De Hippische Ondernemer van het Jaar’. “Wij zijn super blij en vereerd met deze nominatie” vertelt Christian. “We hadden het niet aan zien komen maar we wilden hier graag aan meewerken. Het opsturen van onze bedrijfscijfers is voor ons geen probleem. Ook hier zijn wij open en eerlijk over en kennen wij geen geheimen.” De Lindehoeve is van mening dat het de persoon is die maakt of een bedrijf loopt of niet. Christian heeft zelf altijd veel geleerd door om zich heen te kijken hoe andere bedrijven te werk gingen en heeft om hulp gevraagd wanneer hij dit nodig had. “Andere ondernemers mogen ook alles van mij weten als ik ze daarbij kan helpen, ik heb daarin geen geheimen en help graag anderen op weg waar het kan.”

Toekomstplannen

Christian heeft nog mooie dromen als het gaat om de toekomst van De Lindehoeve. “Over een aantal jaar wil ik mij wel graag volledig gaan focussen op de paardenhouderij en daardoor afbouwen met de kalveren.” Dit is volgens Christian geen korte termijn wens, maar meer een tienjaren plan. “Ik zou wanneer we meer ruimte hebben door het vertrek van de kalveren, deze schuren graag ombouwen tot kliniek waarin een zelfstandige veearts zijn praktijk runt. Op deze manier hebben wij altijd een dierenarts dichtbij en kunnen we nog sneller van dienst zijn wanneer een paard hulp van een dierenarts nodig heeft.” Maar de droom van Christian reikt nog iets verder dan dat: “Momenteel zitten wij met onze onderneming eigenlijk net zo ver verwijderd van alle bekende klinieken in Nederland en dat maakt de afstand soms groot. Dit hoor ik ook uit mensen in de omgeving, er is geen een kliniek waar je binnen een half uurtje bent als er spoed is. Ik zou daarom de kliniek willen uitbreiden met een veulenbrigade, waarbij we de veulens die snel ondersteuning nodig hebben dit direct kunnen aanbieden. Dan is voor mij de cirkel rond.”