Nieuws

Het nieuwe kwaliteitsbeleid in de praktijk

Profielfoto van Demi Uijtewaal
Demi Uijtewaal
26 februari 2021 | 2 minuten lezen

Zoals u al eerder heeft kunnen lezen, heeft de FNRS in de afgelopen maanden gewerkt aan het nieuwe kwaliteitsbeleid. De eisen zijn ontwikkeld met de praktijkervaring van ondernemers en de FNRS-keurmeesters. Aangezien de FNRS al sinds 1986 de aangesloten leden keurt, is er ook in de werkorganisatie veel informatie over de keuringen beschikbaar. Maar bij vernieuwing van een kwaliteitsbeleid is zorgvuldigheid van belang. De FNRS heeft daarom meerdere praktijktesten uitgevoerd om te kijken of het nieuwe kwaliteitsbeleid ook in de praktijk, werkbaar is. Afgelopen week hebben de laatste praktijktesten plaatsgevonden voordat het nieuwe kwaliteitsbeleid wordt doorgevoerd.

Jannie van den Brink: “In de afgelopen jaren heb ik de rapportages van de keurmeesters voorbij zien komen. Met de rapportages en puntentellingen is al heel veel bekend.  Het nieuwe kwaliteitsbeleid is al bij veel bedrijven getest op de normen, maar we willen graag nog een keer testen hoe het eindresultaat van één keuring zou zijn. Vandaar dat we vorige week weer op pad zijn gegaan bij enkele bedrijven. We kunnen dan ook een inschatting maken hoelang de keuring zal gaan duren. Dit is natuurlijk van belang voor de keurmeesters, ook voor hen moet het werkbaar zijn. Daarom zijn zij ook mee geweest tijdens de praktijkkeuringen, zodat zij leren om te gaan met dit nieuwe kwaliteitsbeleid.”

Robert van Almkerk vult aan: “We hebben bewust gekozen voor verschillende bedrijven zoals  een pensionstal en een manege. We willen heel graag weten hoe hetgeen we bedacht hebben, uitpakt als je alles nog een keer doorneemt nu we in de afrondende fase zitten. Voordat we het land in gaan kunnen we dan eventueel nog wat bijschaven. We gaan in de komende weken ook nog op bezoek bij een trainingsstal en opfokbedrijf.” 

Nieuwe indeling

Het nieuwe kwaliteitsbeleid is opgedeeld in zeven hoofdstukken. Dit zijn:

  • Wettelijke & basiseisen FNRS
  • Paardenwelzijn
  • Orde & Netheid
  • Inrichtingsfaciliteiten
  • Marketing
  • Management & Personeel
  • Faciliteiten

De komende periode zullen we alle hoofdstukken met u doorlopen en zullen wij deze stuk voor stuk uitwerken. In ieder hoofdstuk zijn er bekende en nieuwe keuringsitems opgenomen. Robert: “Bij een praktijktest bekijken we vooral of de verhouding in alle keuringsitems goed is en of het eindoordeel past bij het beeld dat we hebben. Doordat wij al van een aantal jaren keuringsrapporten hebben, hebben we ook vergelijkingsmateriaal. Maar hoe goed je ook iets vanaf de tekentafel uitdenkt, in praktijk werkt het vaak anders. Dat was niet anders tijdens de ontwikkeling van het nieuwe kwaliteitsbeleid. Tijdens de verschillende praktijktesten liepen we tegen een aantal punten aan. Zo is natuurlijk geen bedrijf hetzelfde, daarom is in het nieuwe kwaliteitssysteem ook gebruik gemaakt van compensatiepunten. Zo kan een bedrijf bijvoorbeeld op een vlak niet helemaal voldoen aan de minimale eisen, maar als zij dit weten te compenseren op een andere manier kunnen ze toch door de keuring komen.”

Jannie: “Een van de keuringsitems gaat over de maten van de stallen. In de praktijk zie je ook op één accommodatie meerdere stalafmetingen. Door de verschillende praktijktesten hebben we nu een redelijk beeld hoe we dit in kaart kunnen brengen en ook kunnen verwerken in het keuringsrapport”

Robert: “De praktijktesten zijn  ons goed bevallen. Eind maart zullen wij het kwaliteitshandboek lanceren. In dit handboek staat ieder keuringsitem uitgelegd en is de puntentelling uitwerkt. We kunnen dan ook daadwerkelijk starten met het keuren op de nieuwe eisen.”