Nieuws

Duidelijke huisregels zorgen voor veiligheid, paardenwelzijn en professionele uitstraling

Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor de veiligheid op je bedrijf. Hoe stel je als ondernemer duidelijke regels op met betrekking tot het gebruik van telefoons en het verbieden van het dragen van slippers op stal? Het is belangrijk de huisregels duidelijk te communiceren naar jouw leden. Lees over de belangrijkste regels die jij kan instellen op jouw bedrijf.

Profielfoto van Lysanne Stoffer
Lysanne Stoffer
4 augustus 2023 | 3 minuten lezen

Algemene huisregels

In de hippische sector is het van groot belang om duidelijke huisregels op te stellen en ervoor te zorgen dat deze worden nageleefd. Een goed gestructureerd beleid rond huisregels bevordert niet alleen de veiligheid en het welzijn van zowel paarden als bezoekers, maar draagt ook bij aan een professionele en gastvrije uitstraling van het bedrijf. Daarnaast zijn rijbaanregels ook huisregels. Een FNRS aangesloten bedrijf moet voor het gebruik van de binnen- en buitenrijbanen regels opstellen en openbaar maken. Als er in een rijbaan gereden wordt, is het belangrijk dat je klanten de regels kennen voor de veiligheid en om ongelukken te voorkomen. Gedragscodes kunnen toegevoegd worden aan de huisregels. In de gedragscode staat wat er wordt verwacht van het personeel, vrijwilligers, klanten en bezoekers; hoe gaan we met elkaar om? Dat is daarmee niet alleen een opsomming van wat niet gewenst is, maar ook wat juist wel gewenst is. 

De regels rondom telefoons

Filmpjes en foto’s maken: het gebeurt dagelijks. Klanten maken foto’s van hun favoriete paarden, ouders filmen hun kinderen en jongeren maken filmpjes voor TikTok en andere social media. Ruiters of bezoekers kunnen foto's en video's delen waarop jouw bedrijf of klanten duidelijk te zien zijn. Hoe ga je hiermee om als ondernemer? Het is belangrijk dat je bewustzijn creëert bij je klanten over hun telefoongebruik en duidelijk communiceert: let op met wat je filmt, fotografeert en publiceert. Film elkaar niet zomaar en houd rekening met de privacy van anderen. Wanneer iemand een social media bericht plaatst van jouw accommodatie met daarop zichtbaar mensen, dan moet de persoon vooraf toestemming gevraagd hebben aan desbetreffende persoon die op de afbeelding of video staat. Is er geen toestemming en ben jij of een klant niet blij met deze geplaatste foto of video? Vraag dan of de plaatser de foto of video verwijdert. 

Telefoneren te paard

Hoe zit het eigenlijk met telefoneren te paard? Mag je eigenlijk bellen of appen als je op een paard zit? Op een menwagen mag het niet, maar op een paard wel. Je bent op een paard wel een bestuurder, maar een paard is geen voertuig. Dus voor ruiters geldt het telefoonverbod niet. Ondanks dat het vasthouden van een telefoon te paard is toegestaan, is het zeer onverstandig. Je verlegt namelijk je concentratie van je paard naar je telefoon en dat kan voor onveilige situaties zorgen. Het is verstandig om ruiters te ontmoedigen hun telefoon te gebruiken tijdens het rijden. Uiteraard is het meenemen van een telefoon tijdens een buitenrit om veiligheidsredenen wel aan te raden.

Slippers op stal verboden

Wanneer de temperaturen weer stijgen, dragen we graag slippers of open schoenen. Ruiters die naar jouw stal komen om paard te rijden dragen uiteraard laarzen of jodphurs, maar wat als ze even snel langs stal moeten om hun paard te voeren of op de weide te zetten? Hoe verleidelijk is het dan om geen andere schoenen aan te trekken? Ruiters kunnen zelf veel doen om de omgang met paarden zo veilig mogelijk te maken. Een paard is een vluchtdier en kan onverwachts reageren. Hierbij zal hij geen rekening houden met zijn omgeving, wij zullen dus rekening moeten houden met het paard. Zorg om deze redenen dat ruiters bij jouw op stal altijd dichte schoenen en geen slippers of sandalen dragen.

Communiceren van regels

Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor de veiligheid op je bedrijf. Daarom is het belangrijk de huisregels duidelijk te communiceren naar jouw leden. Zorg dat deze regels op verschillende plekken te lezen zijn. Het ophangen van de regels op stal is vaak niet genoeg. Communiceer de regels via social media, op de website, posters, bespreek het in de lessen, in de nieuwsbrief en blijf dit herhalen. 

De FNRS heeft in samenwerking met Stichting Veilige Paardensport drie poster ontworpen die je op stal kan ophangen om jouw klanten te attenderen op de  huisregel: telefoongebruik op stal, telefoongebruik te paard en slippers op stal verboden. Bij de poster ‘verboden slippers op stal’ is ook een template voor een nieuwsbericht beschikbaar, waarmee je klanten kan attenderen op deze huisregel.